Etiketter

, , , ,

IMG_3634

Vår lilla Meja har just fyllt 2 år. Så tätt efter julen dessutom. Jag är lite ”halvallergisk” emot konsumtionssamhället, hejdlöst shoppande och överflöd av klappar och presenter. Vi brukar satsa på en eller två giftfria leksaker eller instrument. Vi vet att det blir rätt fullt under granen ändå, det finns ju fler som vill ge något.

IMG_3611

 

IMG_3610

I julklapp fick Meja en kassaapparat i trä till hennes fantastiska konditori på hjul som hennes morfar har snickrat. Hennes mormor har virkat de ljuvliga små bakverken. Hon dukar upp till kafferep för både dockor, nallar och människor som kommer på besök. Hennes storebror gav henne en brödrost, trycker man på spaken så flyger de små formfranskorna i trä upp i luften, väldigt roligt tycker Meja:). I 2-årspresent fick hon strykbräda och strykjärn. Hon gillar husliga saker och är väldigt road av att stå i de riktiga grytorna och vid den riktiga diskbaljan.

IMG_3635

IMG_3613

I våras plastbantade vi hemmet. Vi började med köket och lekrummet. De som känner mig vet att jag går ”all in” med det mesta och jag tror inte att det har undgått många att vi bytte ut plast mot trä, rostfritt, glas, växtfiber och tyg och därför är det inte så krångligt med jul och födelsedagar hemma hos oss. Våra släktingar och vänner vet att barnen önskar giftfria leksaker. Jag brukar även tipsa om affärer som är ”säkra kort”.

TIPS PÅ BUTIKER:

Kokobello
rekolek
ekokul
ekoleko

IMG_3614

I Mejas läshörna står en soffa som blev kvar i vårt förra hus och som jag målade om. Den gamla skolbänken full med pussel och kritor fick vi ärva av vänner. Vaggan har hennes morfar snickrat och lapptäcket har jag sytt. Tavlorna har min svägerska Pamela målat. Jag älskar gamla och hemmagjorda ting. De har själ.

IMG_3632

IMG_3612

I somras deltog Mejas dagis i det första steget i Naturskyddsföreningens Operation Giftfri Förskola. Läs mer om det här:
Här är Naturskyddsföreningens 13 punkter som giftbantar förskolan. Går lika bra att testa hemma!

IMG_3615

