Etiketter

IMG_3663

All you need is kokosolja. Nästan. I mitt badrum finns framförallt fyra favoriter; äppelcidervinäger, bikarbonat, honung och kokosolja. Jag använder dessa till både hår, ansikte och kropp.
Idag ska jag berätta om min stora kärlek; kokosoljan. Då pratar jag inte om den där silvriga förpackningen i kyldisken på snabbköpet, som man kan göra ischoklad på, utan den ekologiska, kallpressade, oblekta, oraffinerade kokosoljan.

IMG_3660

KOKOSOLJA:

– är en av världens mest hälsosamma oljor. Den passar i matlagning till smoothies, efterrätter och kroppsvård.
– ska vara kallpressad. Kallpressad olja är ett mättat fett och den bästa och nyttigaste formen av mättat fett med medellånga fettsyror som är viktigt vid muskelarbete.
– innehåller nyttiga ämnen som motverkar virus och svamp och bakterier, både invärtes och utvärtes.
– har visat sig innehålla väldigt lite kolesterol.
– används som energi i kroppens celler precis som kolhydrater men till skillnad mot kolhydrater lagras ej kokosoljan som kroppsfett utan ökar ämnensomsättningen.
– cirkulerar ej i kroppen utan omvandlas direkt i levern till energi. Perfekt energikälla vid träning.
– har svårt att härskna, kan stå öppen i köket.
– främjar hjärthälsa.
– stödjer viktnedgång.
– stödjer immunförsvaret.
– ger bra energi omedelbart.
– gör så att din hud ser hälsosam och ungdomlig ut.
– förebygger eksem och torr hy, både vid bruk invärtes och utvärtes.
– stödjer sköldkörteln att fungera optimalt.
– förbättrar upptaget av Omega-3.
– gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, motverkar svamp och dödar parasiter i tarmkanalen.
– tål upphettning till 400 grader, den skapar alltså inte transfetter vid uppvärmning.

läs mer här:

IMG_3655

Förutom i maten så använder jag kokosolja som skönhets- och hygienprodukt och hittar ständigt nya användningsområden. Jag har tidigare lagt mycket pengar på dyra skönhetsprodukter och min hudvårdsrutin har innehållit många moment. Nu är allt så mycket enklare. Eftersom kokosoljan är lätt så passar den både till ansikte och hår utan att hyn eller håret blir för fett. Jag är fångad och förälskad.

JAG ANVÄNDER KOKOSOLJAN TILL:
– sminkborttagning.
– ögonkräm.
– ansiktskräm (ovanpå aloe vera som tillför bland annat fukt).
– kroppskräm.
– min hemmagjorda deo (tillsammans med bikarbonat och potatismjöl).
– min hemmablandade concealer (tillsammans med ekologiskt ljust mineralpuder).
– solskyddsfaktor spf 15.
– smörjer in min 2-åring efter bad och blöjbyte.
– vårdande hårstyling, i topparna av lockarna.
– tandkräm, oftast bara som den är men ibland även blandat med bakpulver eller bikarbonat för tandblekning.

IMG_3662

Läs mer om kokosolja som tandkräm här:

Läs mer här om 15 tips från ClearLife.se

Artikel i Aftonbladet om kokosolja:

