Etiketter

IMG_3690

Snart hoppar jag och min lilla Meja-tjeja på tåget mot huvfudstaden…
Jag pluggar en fredag i månaden på SMI (Stockholms musikpedagogiska institut), högskolekursen Estetiska Lärprocesser och min dotter ”hänger” med mormor och morfar.
Perfekt för två glesbygdslollor med ”ryck” i stadsnerven:).

Jag stannade till på Coop i Åre på vägen hem från jobbet för att handla matsäcksmat.
Den butiken har ett fantastiskt utbud av ekologiska varor.
Jag tycker annars att det kan vara svårt att hitta apelsiner och mandariner som är ekologiska.

Jag brukar snegla i smyg på de andra resenärernas matsäckspåsar. De flesta har plastburkar till mackorna eller pastasalladen, plastpåsar runt frukten med en plastklämma på, plastflaska till drickan och en Marabou mjölkchoklad. Om jag inte hade tänkt till och gjort ett medvetet avstamp så hade min matsäckspåse också sett ut så men så behöver den ju faktiskt inte göra.
Idag packar jag mackorna och nötterna i rostfria matdosor köpta på loppis, drycken i rostfri flaska och allt i en tygpåse jag sytt av lite överblivet gardintyg.

I matsäcken finns några av Mejas och mina ekologiska favoriter, citrusfrukt, russin, choklad, cashewnötter och surdegsmackor.

MINA TOPP TIO VIKTIGASTE VAROR ATT HANDLA EKOLOGISKT:
vindruvor, russin och vin
citrusfrukt
paprika
– bananer
ägg
– potatis
choklad
– bomull
– kaffe
– majs och prdukter gjorda av majs (för att undvika genmanipulerade grödor, GMO)

Här och här guidar Naturskyddsföreningen dig om ekologiska varor:

