Etiketter

,

IMG_3723

Idag är det lördag och jag är ”tokledig”. Jag och min dotter är i Mariefred hos mina föräldrar. Här finns inget som pockar på, ingen tvättstuga som väntar, inga dammtussar som stör, inga rätter som måste planeras. Här blir jag bortskämd och kan inte göra så mycket annat än att koppla av…vilken lyx!
Pricken över i blir hemmaspa. Idag ska jag ge lite extra kärlek åt ansikte och hår. Jag går ut i köket och letar ingredienser.
Men först torrborstar jag kroppen. Jag älskar att börja morgon med att ”riva igång” lite energi. Jag känner mig piggare, huden blir vackrare och organen gladare.
Läs mer om varför torrbostning är så bra här:

Idag ska vi mjukstarta lite inom det som kallas ”No´ poo”. No ‘poo är en förkortning av engelskans no shampoo, men är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” (poo). Jag kommer inte gå in på hur man tvättar håret utan schampo idag men däremot hur man kan blanda egna rena spaprodukter fria från tillsatser.

IMG_3722

DAGENS SPAPRODUKTER:
– ansiktskrubb/peeling (1 msk honung, 1 msk havregryn, 1 tsk salt och 1 tsk socker) skölja av ansiktet rubba med runda rörelser från mitten av ansiktet och ut.
– lugnande yoghurtmask (5 msk turkisk yoghurt, 1 tsk valfri olja, 1 msk honung), låt sitta i ca 15 min och skölj sedan av först med varmt vatten och avsluta med iskallt vatten.
– hårinpackning (ett rått ägg, 1 tsk smält kokosolja), låt sitta i 15 minuter i hårtopparna och skölj ur, avsluta med att skölja med iskallt vatten.

FLER TIPS OCH RECEPT:
hemmagjorda produkter för ansiktet.

hemmagjorda hårinpackningar

ENJOY!

