Etiketter

, ,

IMG_3771
Våra bröllpsoutfits från Judits second hand och Herr Judit på Hornsgatan, på Söder i Stockholm.

Jag älskar second hand. Både till vardag och till fest. Att shoppa begagnat är för mig både en hobby och del av en medveten och klimatsmart livsstil. Klädkonsumtion har kommit att bli en av de största klimathoten. Läs om hur naturskyddsföreningen utmanar klädkedjorna här.
Jag har övat upp min ”loppisnäsa” och ser det nästan som en sport att göra de perfekta fynden.

NÄR JAG HANDLAR BEGAGNADE KLÄDER, BRUKAR JAG:

– vara medveten om vad jag letar efter, ha en tydlig bild i huvudet om vad jag är på jakt efter, vilka behov jag har.
– vara beredd på att det kan ta tid och att jag får återkomma till en eller flera butiker tills jag hittat just det plagget jag jagar.
– planera och fylla upp barnens garderober flera storlekar i förväg.
– undvika noppor, plagg som tappat passformen och hålla utkik efter kvalitetsmärken och gedigna material.
– rensa ofta och hålla garderoben levande.
– vara medveten om min egen tidlösa stil, sådant som jag vet att jag trivs i och faktiskt kommer att använda.
– anordna/delta i klädbytardagar med vänner. Där har jag hittat mina absoluta favoritplagg, trots att vi varit olika i längd och figur.

Till mina festligaste tillfällen har det varit viktigt för mig att hitta vackra secondhandklänningar. Dels för att jag blivit unik och ensam om min outfit, också för att vintageklänningar ofta är välskräddade och för att jag dessutom fått möjlighet att bära något jag verkligen kan stå för. Jag kan med stolthet säga att jag köpt min brudklänning på en vintage butik och att en annan dam gifte sig i min klänning 1965. Klänningen har en historia och själ och jag har låtit bli att bidra till konsumtionssamhället med hejdlöst shoppande som jag faktiskt känner en viss avsmak för.

IMG_3773
stylist och fotograf Pamela Bellafesta

Klänningen från Judits Second hand är en välskräddad 60-talsblåsa, skor och hårsmycke är också från Judits, jag bar min mormors pärlhalsband som armband. Min mans kostym är av märket J Lindeberg från Herr Judit och Slipsen gifte sig även hans far i.

bild-11bild-12

På min väninna Sanna Jarlskogs bröllop i Toscana bar jag en färgsprakande skapelse på coctailfesten kvällen innan, också från Judits. Min man köpte hela outfitten, även skorna från Herr Judit, kavaj J Lindeberg, skor Top Man.

IMG_3767

På bröllopet var jag pianist och toast madame. Dresscode var smoking och jag matchade min man i vinröd sametssmoking med en turkos spetskläning från Beyond Retro. Skorna från Acne har jag ärvt av min svägerska.

Eftersom jag bor i Åre kommun och en del av er som läser likså vill jag tipsa om var du kan hitta begagnat lokalt.

SECOND HAND BUTIKER och TJÄNSTER I ÅRE KOMMUN:

Kupan, Röda korset, Järpen
Mountain Recycle i Åre
Stationshuset i Undersåker
Nyckelpigan största barnloppisen i Åre!
Köpes/säljes/bortskänkes i Åre
Köp och sälj i Åre kommun
Krokom Åre Köpes/Säljes/Bortskänkes

MINA FAVORITBUTIKER I STOCKHOLM:
Stadsmissionen
Judits
Herr Judit
Beyond Retro

Guider till Stockholms second hand butiker här
…. och här

ETT RIKTIGT SMULTRONSTÄLLE I STRÄNGNÄS:

SECOND HAND BUTIKER I LONDON, där min personliga favorit är One of a Kind.

Här kommer jag även lägga ut inspiration för vardagskläder. Håll utkik efter VECKANS SECONDHAND OUTFIT

