IMG_3820

I oktober 2012 flyttade vi in i mitt drömhus, den gamla prästgården i Mörsil. Drygt 300 kvadratmeter skönhet. Högt till tak och utan renoveringsbehov. Vi kom från en litet hus i Järpen som jag först bodde i själv. Det förra huset var ett riktigt renoveringsobjekt och nu kändes det så skönt att slippa vara ”tvungen” att stå i målarbrallor och tapetlim.

Vi inredde prästgården med secondhand-möbler som vi ärvt, köpt på loppis eller fyndat på blocket. Jag var föräldraledig och hade lilla Meja hängandes på min mage i sin sele medan jag stylade huset. Vi bodde in oss på nolltid. Tio rum med olika karaktär och en lantlig underton men med utsvävningar åt shabby chic, orientaliskt, 50-tal & industri design. Det rum som jag inte kunde bli vän med var sovrummet. Det kändes platt och ointressant.

Så en sommardag i juni blir jag plötsligt tagen med storm. Jag ser en bild från en blogg under rubriken Anti Minimalism med bilder från fina Ingelas kök. Åh, så vackert. Det rosa, det gröna, de ”shabbyslipade” dörrarna, de olika knopparna på skåpsdörrarna.
Bloggen heter hippie chic och det var på pricken vad såg. Ett hippiechict kök som också skulle kunna bli ett hippiechict kärleksnäste. Jag älskade begreppet hippie chic och plötsligt kändes det som om jag hittat hem. Jag började googla efter på hippechica sovrum och gjorde collage med inspiration. Så brukar jag göra för att slutligen landa i hur jag verkligen vill ha det och för att hålla tentaklerna ute i jakten på den inredning jag är ute efter.

IMG_3826IMG_3813

Lite tidigare hade en vän lagt ut en gammal kökssoffa till skänks på facebook. Vi åkte och hämtade den utan att veta var vi skulle ha den. Soffan fick stå ute i trädgården och lager av färg fick stötas och blötas med sommarens olika väder och vindar. Nu visste jag precis vad jag skulle ha den till; sänggavel förstås! Vi spenderade delar av semestern ute i gassande sol, skrapandes på denna soffa. Jag målade om den och vi sågade till de ojämna benen.

bild-13IMG_3814

Jag målade också om en byrå som hade blivit kvar när jag köpte det förra huset. Jag målade den i samma gröna färg, tapetserade lådorna med en blommig tapet och köpte en brokig skara knoppar på Indiska.

IMG_3811
IMG_3817

Ett gammalt fönster från ladan fick bli en ram åt våra bröllopsfoton.

IMG_3812IMG_3818

Jag tog ut symaskin och strykbräda i trädgården. Jag satte mig och skapade små kuddar av tyger jag köpt på loppisar med spetsar från min mormors gamla gardiner.

IMG_3806IMG_3809

Kreativiteten flödade och vi fick landa i ett bohemiskt blomstrande, färgsprakande Master Bedroom, att trivas i.

IMG_3805
IMG_3807

Tack Ingela och Malina för en inspirerande blogg!

