Etiketter

, ,

IMG_3861

Vargavintern har anlänt med buller bång. Termometern visade -29,5 grader hos oss i morse.
Merinounderställ, yllekofta, skidbyxor, pälsmössa på!
Spruckna läppar och nariga händer. Min lilla 2-årings babyhud känns fnöskig och knottrig över en natt.
Min ”stora kärlek” kokosoljan räcker inte. Nu måste det till fetare krämer. Jag börjar drömma om sommarens ringblomsodlingar…

IMG_3860

Oljeutdrag på ringblomma även kallad Calendula har ett långt och gediget rykte som hudläkande medel och används ensam som sådant eller blandad i olika krämer och framför allt i ringblomssalva.

IMG_3865

När vi åker slalom eller vistas ute brukar vi använda Weledas Calendula Wind & Weather Cream, den har jag också läst att man kan ersätta den annars populära ‘8 hour cream’ med (för er som är ute efter renare alternativ till den).

IMG_3867

I fredags gjorde jag ett besök på en av mina favoritbutiker i Stockholm, Gryningen Hälsokost och inhandlade Primulina ringblomssalva. En riktigt höjdare för torra händer, fötter, läppar och bebishudar! Den är gjord på olivolja, bivax, sheasmör, ringblommor och lavendel. Simply. Ringblomassalva kan du även handla här, eller varför inte göra egen.

IMG_3859

RINGBLOMMANS GODA EGENSKAPER:
– kramplösande
– antiseptisk och antiinflammatorisk
– svampdödande
– läkande
– fuktgivande
– lugnande
– blodstillande
– lätt sammandragande

KAN ANVÄNDAS VID:
– hudsprickor som nariga händer, såriga bröstvårtor, röda bebisstjärtar, svårläkta och kroniska sår som liggsår och bensår utan ärrbildning.
– åderbråck (stärkes kapilärväggarna).
– läkning av benbrott.
– effektiv mot brännskador och frostskador.
– effektiv mot psoriasis och torra, kliande eksem.
– varbölder, bulor och blåmärken, då den anses avsvällande
– hemorrojder.

RECEPT PÅ RINGBLOMSSALVA:
20 g bivax
40 ml ringblomsolja av olivolja (byt ev ut en del mot hemmagjord lavendelolja)
37 ml sheasmörolja
2 ml E-vitamin (minskar risken för härskning)

Gör så här: Smält bivax tillsammans med ringblomsolja- och sheasmörsolja i vattenbad på spisen. När bivaxet helt har smält, tar du kärlet ur kastrullen. Avkyl under omrörning.

Fler recept hittar du här:
Ingredienserna köper du här eller här.

Jag har valt ett recept med hemmagjorda oljor snarare än eteriska oljor eftersom jag ställer mig tveksam till om eteriska oljor är så bra egentligen. Om detta tvistar de lärde. Tinny Byström brukar ge tips för egna produkter i grupp som jag är med i på Facebook. Hon har inspirerat mig till att göra egna doftoljor i stället för att använda eteriska oljor.

GÖR EGEN RINGBLOMSOLJA:
Fyll en flaska till 3/4 med torkade ringblommor.
Fyll på med olivolja så att blommorna är täckta.
Korka igen flaskan.
Låt stå en månad.
Sila och filtrera.

Vissa hävdar nämligen att eteriska oljor kan vara starkt allergiframkallande.

Andra menar att det inte är någon fara om de hanteras rätt.

Det finns även de som säger att om vi tillför e-vitamin är det ”lugna puckar”. Det kan du läsa om i ’Aromaterapi för alla’.

Jag drömmer vidare om ringblomsodlingar på vinterns hittills kallaste dag…

IMG_3868

