Etiketter

, ,

bild-14

När jag som makeupartist har hållit konsultationer, sminkkurser eller utbildat nya makeupartister så har jag oftast sminkat bara halva ansiktet. Först. Och sedan andra sidan förstås:).
Det har jag gjort för att det ska bli tydligt med sminkets funktion. När jag håller konsultationer för att lära privatpersoner hur de kan lägga sin makeup har det varit suveränt att sedan gå igenom allt ytterligare än gång, när jag sminkar andra sidan, för att repetera varje moment.
En dag fick jag för mig att lägga ut en bild på instagram och i Facebookgruppen Ekologiskt är logiskt. Både för att visa på sminket funktion och för att tipsa om lite ekologiska makeupprodukter.

Personligen tycker jag att båda sidorna kan vara fina även om jag själv är rätt ”dålig” på att gå till snabbköpet utan maskara på fransarna. Själv har jag oftast en blandning av de båda ansiktshalvorna eller varför inte kombinera den skarpa munnen med det rena ögat eller det målade ögat med den nakna munnen?
Det hela väckte en intressant debatt på facebook.
Kommentarer som att man inte behöver smink om man är trygg i sig själv och att det bara handlar om osäkerhet om man bär smink blandades med kommentarer från dem som tyckte det kunde vara härligt att piffa upp sig ibland.

Ibland blir jag så trött på att det i ”alternativa kretsar” verkar anses finare med hår under armarna och den nakna skönheten.
Jag är övertygad om att man kan leva ett medvetet liv i fullkomlig och sund självkärlek och ändå tycka att det är underbart att piffa upp sig. Jag tycker att det kan vara gudomligt att framhäva sin skönhet med kreativa knep och göra skillnad på vardag och fest. Människan har i alla tider pyntat och smyckat sig inför högtider. Sådant älskar jag, både stylingen av oss själva och våra hem och trädgårdar.

När jag bodde i London jobbade jag med ett projekt som kallades ”Look good feel better”.
En frisör hade med sig peruker och jag hade med mig kit med makeup- och hudvårdsprodukter till sjukhusen. Jag höll sminkkurser och frisören klippte peruker till cancersjuka patienter, som förlorat både hår, ögonbryn och en bit av självkänslan.
Då fick verkligen sminkets varande bli viktigt på riktigt.

bild-15

En bra makeupgrund som ett utjämnande ekologiskt mineralpuder har även vårdande effekt, läker huden, skyddar huden mot yttre påverkan och innehåller solskyddsfaktor 15. Därför använder jag mineralpuder både i skidbacken och på badstranden. Det anser jag vara att ta hand om mig själv, min hud och min hälsa.

Att välmåendet kan börja på utsidan är för mig lika sant som att skönheten kommer inifrån.

bild-16

Mineralpuder, rouge och maskara från Beneco, ögonskuggor, palett, från Nvey Eco och läppsift från Dr Hauschka

