Bikarbonat har varit i ropet ordentligt på sistone. Det har både beskrivits som ett naturligt mirakelmedel och kallas hälsosalt eller sundhetssalt. Det har samtidigt kritiserats för att innehålla aluminium vilket vissa menar är en myt. För oss som använder bikarbonat i hemmagjorda produkter har det nyligen varnats för att bikarbonat kan slita och fräta på hår och hud. Vissa upplever det så. Andra inte.

Jag använder bikarbonat till lite av varje. Jag har i många år känt till det lilla husmorsknepet för att ta bort svettlukt ur skorna: häll bikarbonat i skorna över natten och dammsug på morgonen. Sedan i maj har jag använt bikarbonat som hårtvätt, då och då borstar jag tänderna med bakpulver som innehåller bikarbonat (tillsammans med kokosolja eller jordgubbe). Jag har de senaste veckorna blandat min egen deo som innehåller bikarbonat. Jag använder det också när jag städar. Senast i går hade jag fått fula fläckar av granatäpple på min arbetsbänk i köket av ek. Då tog jag min hemgjorda allrengöring och lite bikarbonat och vips var fläckarna borta. MEN jag är inte odelat positiv. Efter den senaste veckans diskussioner i forum där jag håller till är jag beredd att utvärdera och forska vidare. Detta har fått mig att gå över till att testa äggtvätt till håret. Samtidigt vet jag de som har väldigt goda erfarenheter av bikarbonat mot eksem och psoriasis, de som fullkomligt älskar bikarbonat både som hårtvätt och i sin deo, ja till och med i sin ansiktspeeling. Jag tror även på bikarbonat som en övergång från vanligt schampo till äggtvätt eller aleppo. Jag använder fortfarande min deo med bikarbonat för den är så effektiv och bra och jag har inte haft några reaktioner.

bild-22
I min deo; bikarbonat, potatismjöl och kokosolja.

Personligen tänker jag så här: bikarbonat är väldigt starkt och frätande, det är därför det fungerar så effektivt som städrengöring och fläckborttagning. Att använda direkt på huden bör göras med stor försiktighet och väl utblandat.

Vanliga deodoranter innehåller aluminium och det undviker du genom att göra din egen deo. Bikarbonat är basiskt så ska man använda det på kroppen är det bra att surhetsreglera med Äppelcidervinäger (badda armhålorna med 1del äcv och 3 delar vatten). Därför sursköljer man med ÄCV efter birkarbonat som hårtvätt. Jag kommer gå på detta med alternativa hårtvättar lite mer en annan dag.

Så till detta med om bikarbonat innehåller aluminium. . Det sägs att det använts aluminiumkärl vid framställning som lämnat rester i bikarbonatet.
När jag idag fått nys om ett naturlig bikarbonat som är inte kemiskt framställd fick jag läsa något som beskriver motsatsen. Aluminium förekommer enligt denna blog aldrig i bikarbonat men däremot i bakpulver.

bild-20

SKILLNADENBAKPULVER OCH BIKARBONAT:
Bakpulver består av bikarbonat, syra och stärkelse och är ett svagare jäsmedel än enbart rent bikarbonat. När man tillsätter vatten reagerar bikarbonatet i bakpulvret med syran och bakverket jäser. 1 tsk bikarbonat motsvarar 2 tsk bakpulver. Men om man byter ut bakpulver mot bikarbonat när man bakar är det viktigt att receptet i sig innehåller någon syrlig ingrediens, exempelvis filmjölk eller citron.

OM BIKARBONAT
– Mjuk och flexiblel molekylstruktur, milt slipande, perfekt rengörare.
– Reglerar surhetsgraden i saliven, vilket hjälper till att förhindra uppkomsten av tandsten.
– Reglerar magsaftens surhetsgrad och förebygger därför magsår och halsbränna och ingår i tex samarin.
– Ett natriumsalt av kolsyra som förekommer naturligt i jordens hav och vattendrag och i marken (källor som i Vichy, Ramlösa är bikarbonatrika). Idag framställs det även på ett billigare syntetiskt sätt med koldioxid ur t ex koksalt eller ur ammoniak
– Ogiftigt och kan i form av hushållsbikarbonat användas utan fara för barn, husdjur eller växter.
– Lindrade vid hudirritationer som eksem, psoriasis och klåda, har använts till kolsyrebad,
– Både kyler och kväver eld.

bild-21

EXEMPEL PÅ ANVÄNDNINGSOMRÅDEN:

– Till skönhets – och hygienprodukter som hårtvätt, tandkräm, deodorant.
– Grovrengörning av diskhon, spisen, ugnen, kylen, fläkten, stekpannor och kastruller, grillgaller, soptunnan, badrummet, termosar, kaffebryggaren och tvättmaskinen.
– Tar bort lukten av kiss, svett, bensin, fisk.
– Vittvättmedel & fläckborttagning mot oljor, fetter, bensin, svett, vin.
– Tar bort missfärgningar i koppar och vaser.
– Fräschar upp sura, halvmögliga textiler, handdukar och badkläder.
– I kattlådan.
– Till silverputs.
– Fräscha upp din garderob eller klädkammare och madrasser.
– Piffa upp bilen och båtdäcket.
– Rengör målarpenslar som använts till oljefärg.
– Skydda trädgården mot sniglar och svampsjukdomar.
– Håller ohyra borta ödar kvalster och loppor.
– Kväver eld.
– Till maten för fluffigare potatismos, mindre söta bakverk och tvätt av grönsaker.

