Etiketter

,

IMG_4425

Igår spelade jag och min man i lobbyn på Copperhill mountain Lodge. Vi stannade över natten för att få en söndag i backen. Deras hotellfrukost är något ut över det vanliga! Jag upplever den ovanligt fräsch och jag reagerar på att det är många små skyltar med kravmärkningar på. Samtliga mjölkprodukter, kaffe, ägg, samtliga juicer, vissa bröd, aprikoser, frön, jordnötssmör, ja till och med det glutenfria är märkt.

IMG_4424

Det är extra viktigt att glutenfria produkter är kravmärkta då de ofta innehåller majs och soja, vilket tillhör de grödor som är hårdast utsatta för GMO genetiskt modifierade organismer om de inte är ekologiska. Genmodifierade organismer får inte användas i KRAV-godkänd odling och inte heller i de KRAV-godkända djurens foder.

Att hitta kravmärkta glutenfriaprodukter i den vanliga matvarubutiken är ovanligt, därför blir jag lite extra imponerad när jag ser den lilla skylten med kravmärkningen och glutenfritt.

IMG_4427

Jag blir nyfiken på hur stor procent av frukostbuffén som faktiskt är ekologisk och frågar därför personalen.”Hundra procent” får jag som svar, varpå jag blir fundersam och undrar över varför bara vissa saker är synligt kravmärkta. ”Vi har inte hunnit med fler än skyltarna på nya produkter än men det är på gång. Vår kock Mattias Lund har bestämt att allt ska vara ekologiskt och dessutom så mycket närproducerat som möjligt” svarar en tjej, ditkallad för att svara på mina frågor.

IMG_4423

IMG_4426

Jag slår mig ner för en andra portion och njuter av både laxen, vindruvorna, paprikan och den färskpressade apelsinjuicen. Inom mig klingar ett ”Wow” och en känsla av totalt välbefinnande.
Jag tar ett par bilder och rör mig långsamt mot SPA-avdelningen där min familj redan ligger i den varma basängen med skidbacken som utsikt…

IMG_4399

