Etiketter

, , , , , , ,

IMG_4475

Pamela Bellafesta är frilansstylist, modechef på Sofis mode & bloggare på Rodeo. Bloggen är ”on hold” just nu eftersom Pamela är föräldraledig med lilla Leonora, snart tre månader.
Pamela arbetar mycket med herrmode och var tidigare kreativ modechef på King, ett modemagasin för män. I dag gör hon mycket modejobb för Café.
Hon har även klätt idolfinalisterna, inte den senaste säsongen men de två tidigare. Hon arbetar mycket med programledaren Pär Lernström som bland annat leder Idol. Vi ser henne även i rutan då och då, hon har bland annat medverkat på Efter Tio med Malou och Tv4 Nyhetsmorgon. Hon har dessutom gett stylingtips på Radio hos Lotta Bromé i P4 Extra. Senast har hon gjort porträtt för Luomo Vogue, världens främsta modemagasin för herrar, det manliga svaret på Italienska Vogue. Hon tycker det känns stort att få jobba för dem om och om igen.

TIO FRÅGOR TILL PAMELA:

1) Vad är dina bästa ekologiska skönhetsprodukter?
Ansiktsolja och serum från det svenska märket Estelle & Thild. Innan var jag främmande för att använda olja i ansiktet. Dessa två produkter är superbra att blanda, de sjunker in i huden på härligt sätt och ger fin lyster. Jag gillar allt jag testat från Estelle & Thild. Idag är det etablerat över hela världen och kändisar som skådespelerskan Penélope Cruz använder produkterna. De har väldigt fina förpackningar också; äntligen kommer ett ekologiskt märke med snygg design.

IMG_4476

2) Vilken är din vegetariska favoriträtt?

Jag hade som nyårslöfte att endast äta vegetariskt på veckodagarna och därför har jag testat en hel del goda nya vegrätter. En rätt som ständigt återkommer är morotssoppa med färsk gurkmeja. Gurkmeja har rykte om sig att bara ge färg men den färska gurkmejan ger verkligen sting åt soppan och dessutom är det supernyttigt. Jag fräser lök, potatis, morot, chili, vitlök och färsk gurkmeja, tillsätter vatten och buljong och kokar tills grönsakerna blir mjuka. Sedan stavmixar jag allt och tillsätter smör. Serveras med hembakt surdegsbröd

3) Vilket är ditt mest klimatsmarta val?
När det gäller klädshopping så väljer jag få men dyrare köp. Jag har inte shoppat något till mig själv de senaste fyra månaderna. Min mormor är min förebild, hon hade få men kvalitativa kläder och en finväska som hon alltid hade till fest. Det har jag tagit efter. Varje gång jag handlar tänker jag att ”detta ska min dotter kunna ärva när hon blir stor”. Sedan lämnar jag in mycket på Judits second hand och skänker till välgörenhet i Lettland.

4) Vad är ditt mest lyckade second hand köp?
Det är en collagetröja som jag köpte i New York, i en second-hand affär som samarbetar med olika konstnärer. De gör remake på gamla tröjor. Se bilden.

5) Vilket material föredrar du i kläder?
Favoriten är cashmere. Till min dotter dotter handlar jag ull och ullsilke från märket Joha.

6) Har du någon favoritbutik för secondhand-möbler?
Jag handlar mycket på Blocket och Myrorna. Vårt bästa blocketköp är en spis från Godin. Soffan med tyget Lotus Lin från Baker budande vi hem på Bukowskis Market. Den blev billigare än en ny soffa från Mio.

IMG_4477

IMG_4478

7) Vilken är din favoritbutik för seconhand-kläder?
Herr Judit. Där hittar jag alltid snygga kostymer till min sambo och herrskjortor och scarves till mig själv.

8) Vad är den hetaste klädtrenden för killar?
Jag är svag för ofodrade kavajer utan axelvaddar. Det känns lite mer som att bära en kofta och ger ett avslappnat intryck. Baseballjackorna är en trend som lever kvar från förra våren, snyggt med vit skjorta och kostymbyxor till.

9) Har du något ekologiskt favoritmärke på kläder?
Den ekologiska trenden går fortare fram när det gäller mat och skönhetsprodukter än den gör i klädindustrin. Många märken har en ekoserie men det betyder inte att den är eko hela vägen från material till färdig produkt. Jag skulle vilja se ekologiska kläder med mer hjärta och riktigt bra design. Till min dotter handlar jag ekologisk bomull från KappAhls babyserie Newbie och Lindex ekolgiksa kläder för barn.

10) Vilket är ditt bästa bebistips?
Strunta i babywipes och skölj rumpan i handfatet, de innehåller starka medel, jag har med dem i min stylistväska för att ta bort svåra fläckar på kläder. Det är inte så konstigt att bebisar får utslag i rumpan. Vår barnmorska sa att ”de där tvättar man spisen med”.

