IMG_4492

I dag var det äntligen dags för min man och mig att få varsin proffsklippning. Vi har låtit våra kalufser växa vilt det senaste året och med jämna mellanrum har jag själv ”saxat loss” lite i topparna på oss båda. Min frisörska och väninna Marina Amcoff har ett alldeles speciellt konstnärligt sinne och är en sann kreatör. Hon har egna och påhittiga lösningar både gällande inredning, kläder och inte minst för håret. Jag blir inspirerad!

MARINAS FEM STYLINGTIPS

IMG_4482

1) GÖR HENNAFÄRGEN MER INTENSIV
Blanda kaffesump och rödvin i hennablandningen. Kaffet håller ihop smeten och gör håret mörkare. Rödvinet ger en klarare röd färg. Du kan även pressa juice från rödbetor för ett rödare resultat. Häll i en skvätt honung också för extra återfuktning och lyster.

2) FETT LÖSER FETT
Om du gjort en oljeinpackning (Marina rekommenderar varmt olivolja) eller har extra fett hår, strunta i schampot och kör bara balsam. Rekommenderas till tonåringar som under en period får fetare hår på grund av hormonerna. Då är balsammetoden idealisk.

3) GÖR DIN EGEN DOUGHNUT
Rulla en tubsocka tills du fått den storlek du vill ha. Klipp sedan av tårna och rulla ett sista varv. Gör samma procedur med en nylonstrumpa ovanpå tupsockan. Anpassa färgen till ditt hår; är du blond gör av vit tubsocka och naturfärgad nylonstrumpa, är du mörkhårig gör en doughnut av svarta strumpor.

IMG_4494
Denna doughnut tillverkade Marina till min bröllopsfrisyr och gjorde en tjusig knut av håret runt den.

4) PIPRENSARE FÖR SMÅ LOCKAR
Rulla upp hårtestar på piprensare och dra ändarna så de korsas och låses fast. Sov gärna med dem och du är krullig på morgonen.

IMG_4490

5) TVISTA HÅRET FÖR STÖRRE LOCKAR
Tvista hårtestar hela vägen in mot skalpen. Tvista så hårt att hårtesten krullar ihop sig av sig själv. Fäst med snoddar. Sov gärna med även dessa och du vaknar lockig.

IMG_4489
Mitt vintagebröllop. Recyclesockar gömmer sig i knuten.

