IMG_4502

VABruari är här och då passar det bra med kryddor som chili, ingefära och vitlök för att tämja förkylningarna. Veckans veggo är en riktig favorit inspirerad av, vad vi i min familj kallar Sanna-sallad. Salladen åt jag första gången i högsommarvärmen hos min vännina Sanna Jarlskog och hennes man Anders på Fulltofta Slott. Vi satt vid deras pool i gassande sol & planerade deras bröllop. Konstnären Johan Falkman var också bjuden till lunchen eftersom vi båda skulle vara toastmasters på bröllopet i Toscana i september.

Här presenterar jag min varma version av sommarsalladen.

SANNA-SALLAD
Avocado
Tomater
Rödlök
Mango
Färsk chili
Färsk ingefära (skalad och hackad eller riven)
Färsk koriander
Pressad lime

I Sanna-salladen ingår räkor men de uteslöt jag i dag. Går att byta ut mot sockerärtor eller marinerad Tofu.

IMG_4499

WOK
Strimlad salladskål
Riven vitlök
Tamari (japansk soja)
Kokosolja att steka i

Blanda salladen med woken och KOKTA RISNUDLAR till en ljummen spicy rätt.

IMG_4503

Detta skulle jag kalla en het och härlig vuxensallad, asian style. Lägg undan risnudlar och wok och servera med marinerad stekt ekologisk tofu till barnen. Och du: välj alltid tofu före quorn.

Enjoy!

