Etiketter

, , ,

IMG_4550

Idag fick jag, min mamma och min dotter en shoppingstund på Nästan Nytt i Strängnäs.
Jag ser i grunden seconhand-shopping som en del av en klimatsmart livsstil men ställer mig ändå frågan, är det verkligen ALLTID miljövänligt att handla begagnat?

Det finns gånger då jag faktiskt föredrar nytt före second hand.

JAG RESONERAR SÅ HÄR:
1) Köp ekologisk ull före begagnad fleece. Ull behöver du inte tvätta särskilt ofta, utan räcker ofta med att vädra. Fleece släpper plastpartiklar i Östersjön när du tvättar.
2) Välj slow fashion; kvalitetskläder med lång livslängd hellre än många begagnade kläder av sämre kvalitet som du snabbare tvingas slänga på sopberget.
3) Välj nya gedigna ekologiska material av bomull, ull, lin, silke, hampa hellre än begagnade kläder av syntetmaterial som polyamid, akryl, polyester, polypropen och elastan. Syntetmaterial behövs tvättas ofta eftersom materialen inte andas på samma sätt som naturmaterial och dessutom bidrar de till sämre miljö både vid framställning och tvätt.
4) Välj nya ekologiska leksaker i naturmaterial med giftfria färger före begagnade plastleksaker med bisfenol och ftalater och mjukisdjur med flamskyddsmedel.

IMG_4558

Det allra bästa är förstås då vi lyckas kombinera kvalitet med secondhand. Då jag hittar märkeskläder i naturmaterial i en secondhandbutik blir jag lycklig på riktigt. Idag letade jag kläder i ull och bomull och nobbade de syntetiska blusarna. Samtliga kläder på bilderna är secondhand-fynd från dagens shopping.

IMG_4552
Koftan från Tommy Hilfiger innehåller både bomull, lammull och cashmere, 230:-, Hemstickad Pippimössa i ull 100:-, Klänning Polarn och Pyret bomullsvelour 50:-

IMG_4557
Yllekofta från H&M 79:-

IMG_4556
Cashmeretöja från H&M 65:-

IMG_4541
Blus i 100% bomull 69:-

Mitt mål är att handla av god kvalitet och gedigna material både då jag handlar nytt och begagnat. Då blir det hållbart på riktigt!

