IMG_4629

Jag får alltid blandade känslor på alla hjärtans dag. Visst kan det vara mysigt att påminna varandra om att visa extra omtanke och kärlek och inte bara till en partner, utan till våra vänner och familjer. Samtidigt undrar jag hur vi en dag som denna dag undviker konsumtionshetsen och känslan av att ”måsta” visa vår kärlek i form av presenter. Att känna sig otillräcklig eller bortvald är väl det sista den här dagen handlar om?

IMG_4617

Idag ställde jag frågan i flera facebookgrupper (med ekoprofil) om de firar och hur de konsumerar en dag som denna. Vissa bojkottar dagen helt och tycker det är ett jippo för att gynna handeln. De allra flesta lagar en god middag eller gör något extra mysigt för eller tillsammans med dem de tycker om. Jag och min man bjöd en vän på lunch.
Efter skola, dagis och jobb möttes vi upp på Kretsloppshuset för fredagsfika. Jag köpte ekologiska gåvor i handelsboden, geléhjärtan till barnen, kärlekste till min man och en rosa lintrasa till mig själv. Lintrasan och teet hade jag inhandlat förr eller senare ändå. Idag blev en bra anledning. Jag tycker inte att man varken måste bojkotta eller överkonsumera men om man vill köpa något så går det ju att göra mer medvetna val.

IMG_4619

IMG_4618

MER HJÄRTLIGA ”KLASSIKER”:
1) Välj ekologiska geléhjärtan men äkta hallon istället för de vanliga som innehåller färgämnet E 120, karmin, som ger en stark röd färg. Det framställs från krossade Kochenillsköldlöss som oldas och torkas. Karminsyra har debatterats mycket genom åren då den anses kunna orsaka hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter hos barn.
2) Välj fairtraderosor så undviker du att gynna låga löner, livsfarliga besprutningsmedel och sexuella trakasserier som är vanligt i rosornas Kenya.
3) Välj ekologisk fairtrade choklad före Marabous chokladhjärtan som innehåller palmolja från skövlade regnskogar.
4) Välj ekologiskt rosa bubbel istället för vanligt vin. Vindruvor är hårt besprutade och i ett EU-stickprov på ett paket vindruvor hittades till exempel rester av 26 olika bekämpningsmedel.

IMG_4632

Något som flera tipsade om var att steka ägg i pepparkaksform till frukostbrickan. Det tyckte jag var en trevlig idé som jag gärna kommer sno till nästa år. Eller varför inte en alldeles vanlig måndag morgon.

IMG_4630

