IMG_4758

”Du och dina burkar”, säger min man. ”Jag vet inte vad jag vågar diska längre”.
Jag är väldigt förtjust i gamla glasburkar. De flesta har jag hittat på loppis. De passar in så bra i vårt stora lantliga kök. Här finns inte en Tupperwareburk så långt ögat kan nå.

Många som står i startgroparna av plastbantning brukar fråga om just tupperware. De ska ju vara av så god kvalitet och hålla hela livet.
Deras plast är jättepraktisk, kan till och med hålla en fis i burken över natten men personligen tror inte att tupperware är ett dugg bättre än annan plast ur giftsynpunkt. Det är inte ovanligt att burkarna blir oljiga och det är inget gott tecken. Siffran 7 är ett samlingsnamn för massa plaster, en osäker rackare som man ska passa sig för. Tupperware har siffran 7 under sina barnmatset och det säger tillräckligt för att jag gladligen tackar nej till att ha dem i skåpen. Mina tupperwareburkar fick i alla fall flytta till Kupan secondhand.

I mina glasburkar händer det spännande grejer. Där gömmer sig några hemligheter som ger verklig livskvalitet åt min vardag.

I en burk bubblar surdegen.
I en annan gror det groddar
I en tredje står citrusskal och drar i ättika.
I en fjärde ligger det kaffesump.

IMG_4762

Surdegsbrödet har verkligen gjort skillnad för mig. Inte bara är det roligt att baka och så mycket godare än brödet du oftast hittar i matvarubutiken, det är även en rikitig hälsobomb. Den är rik på nyttiga tarmbakterier vilket har hjälpt mig att bli av med IBS-besvär och candida. Det stärker immunförsvaret och hjälper kroppen att öka upptaget av mineraler. I kväll doftar det nybakt i vårt kök.

IMG_4761

Även groddar hjälper kroppen att ta upp näringsämnen, de är sprängfyllda med nyttigheter och kallas superfood. Jag groddar i perioder och nu är en sådan period. Jag tycker särskilt om att grodda den här tiden på året när det inte finns så mycket annat spännande för säsongen i grönsaksväg. Dessutom innehåller mungbönsgroddarna både c-vitamin och d-vitamin, vilket vi kan behöva lite extra av under vintern.

IMG_4764

Citrusskalen ska dra i ättikan två veckor och silas sedan till en antibakteriell hemmagjord allrengöring. Den använder jag framförallt i köket och i badrummet.

IMG_4763

Kaffesump är min senaste upptäckt och en riktig förälskelse. Kaffe innehåller antioxidanter, verkar uppstramande, påstås motverka rynkor, tillför huden ny energi och ska vara väldigt effektiv mot celluliter. Kaffe motverkar även dålig lukt. Därför har jag alltid kaffesumpsburken på diskbänken så jag kan skrubba händerna när jag skurit lök eller vitlök. Jag skrubbar dessutom kroppen med kaffesump blandat med sesamolja minst en gång i veckan.

Glasburkar funderar utmärkt att förvara mat i både i skafferiet, kylen och i frysen.

