IMG_4989
Surdegssemla gjord på dinkel, något mörkare, något matigare och förbaskat god.

Blev du bjuden på semla idag? 1,6 miljoner svenskar bjuds nämligen på semla av sin arbetsgivare på fettisdagen och 54 % av Sveriges befolkning äter semla på semeldagen. Landets bagerier och konditorier arbetar för högtryck.
Den söta vetemjölsklumpen med vanligt vispgrädde passar dock inte alla magar och livsstilar.
Jag bestämde mig för att ge mig på att baka surdegssemla på siktat dinkelmjöl. Jag hittade massa olika varianter på recept men landade i det som likande mest hur jag brukar baka.

IMG_4991

Att använda ekologsika varor, äkta smör, kravmärkt vaniljpulver och hela kardemummakärnor känns som en självklarhet och gör att det smakar äkta hembakt och gediget.

SEMMELBULLEN
Fördegen (på kvällen eller tidig morgon minst 5 timmar innan själva degen):
1 dl dinkelsur, 2,5-3 dl siktat dinkelmjöl, 2,5-3 dl ljummet vatten

Bulldegen:
1) 100 gram smält smör + 2 dl grädde (fingervarmt) blandas med fördeg, 8,5 dl siktat dinkelmjöl och 1 ägg och kör i 5-8 min i assistent.
2) Tillsätt sedan 1,5 dl socker, 05-1 tsk ekologiskt bourbon vaniljpulver, 1 tsk kardemumma kör i ytterligare 3-5 min.
3) Låt jäsa under duk i 3-5 h. Efter halva tiden tillsätt knappt 1 tsk salt och kör degen igen.
4) Lägg över i jäskorg i 1h.
5) Gör 12 st bollar och låt jäsa under duk i ca 30 min.
6) Pensla med äggula och grädda i ca 15 min i 225 grader.

GÖR EGEN MANDELMASSA

1) Skålla och skala 3 dl mandel.
2) Mixa mandlarna till ett fint pulver i hushållsmixern.
3) Tillsätt 1,5-2 dl strösocker (obs ej rörsocker – blir för knastrigt) och mixa länge (5-7 minuter) tills det blir en slät och varm massa.
4) Tillsätt en rå äggvita.

IMG_4990

MJÖL- & MJÖLKFRI SEMLA
Min mamma brukar baka mandelsemlor, gjorda på mandelmjöl. Hon gör dem små och det är klokt för de blir väldigt mäktiga.
Den är perfekt för dig som inte tål vetemjöl.

Om du vill hitta ett mjölkfritt vipsbart alternativ till grädde så finns sojagrädde i din vanliga matbutik. Jag själv väljer helst bort sojaprodukter som inte är ekologiska för att undvika GMO. Hos goodstore finns vispbar kokosgrädde och risgrädde.

För dig som undviker socker och mjöl och gärna äter levande föda eller raw food så finns här ett recept på RAWFOODSEMLA på frön och nötter med cashewgrädde.

IMG_4988

Jag är nöjd med mitt första försök och surdegssemlan har kommit till vårt hem för att stanna.

