IMG_4998
Skövlad regnskog…

Jag är inte typen som går med stora plakat. Visserligen har jag ett ganska eldigt temperament men jag tror inte på att varken skrika ut eller gnälla fram budskapet om en renare värld. För mig är det självklart och lustfullt att göra giftfria val som ger bättre hälsa för allt levande. Jag blir lycklig när jag lyckas inspirera andra till schystare val.

Greenpeace är mycket uppkäftigare än jag och just nu tror jag faktiskt att det är precis vad som behövs.
Palmoljan är riktigt i ropet och Greenpeace uppmuntrar oss att konfrontera förtagen genom att lämna våra namnunderskrifter.

Palmolja är världens vanligaste vegetabiliska olja och finns i mat och produkter som vi använder varje dag.
I Marabous mjölkchoklad, Cloettas kexchoklad, Mildas margarin, Becels och Mildas smörgåsmargarin, Pringles chips, Digestivekex, Niveas hudkräm, Head & Shoulders schampo, Icas jordnötter och mycket mer gömmer sig den lilla fulingen.

Det är inte ovanligt att när det står vegetabilisk olja menas just palmolja. Företagen Fazer, Marabou och Milda har bekräftat att alla tre använder palmolja där det står vegetabiliskt fett eller vegetabilisk olja. Andra namn för palmolja kan vara; Cetyl Palmitate, Octyl Palmitate, Elaeis Guineensis, Hexadecylic, Palmitic Acid, Hydrated Palm Glycerides, Palm Oil Kernel, Palmate, Palmitate.

VARFÖR ÄR DET EN FULING?

Kända varumärken som får sin palmolja från palmoljejätten Wilmar International gör oss konsumenter till omedvetna medbrottslingar i skövling av Indonesiens regnskog och bidrar därmed till att kritiskt hotade arter som Sumatratigern står på kanten till utrotning.

Indonesiens regnskog, där Sumatratigern och andra känsliga djurarter lever, skövlas hänsynslöst för att producera palmoljan. Fler än 50.000 orangutanger har dött till följd av skogsskövling av skog för framställning av palmolja i de senaste två decennierna.

IMG_4996
Bilden som upprör och berör…

Experter säger att om detta mönster av förstörelse fortsätter kommer de vilda orangutangerna vara vara utrotade inom 3 till 12 år. Orangutanger betraktas som skadedjur inom palmoljeindustrin och blir därför överkörda av maskiner, ihjälslagna, levande begravda eller antända.

WWF tror inte på bojkott av palmolja utan menar att det är viktigt att vi använder oss av de möjligheter vi har när det gäller att arbeta för en mer ansvarsfull utveckling. De menar att vi konsumenter i de rikare delarna av världen måste ställa tuffare krav på de företag som handlar med palmolja och som använder palmolja i sina produkter.
Därför initierade WWF tillsammans med intressenter i hela kedjan – från plantage till butik –”Roundtable on Sustainable Palm Oil – RSPO” .

RSPO har dock blivit hårt kritiserad och avslöjad.

Naturskyddsföreningens vice ordförande Karin Åström anser att RSPO inte är tillräcklig som hållbarhetsgaranti.

Greenpeace menar att den så kallade ”hållbara” palmoljan är föga hållbar. Miljömärkt, hållbarhetscertifierad palmolja från Indonesien har odlats på marker där omfattande skövling av regnskog har ägt rum, skriver Svenska Dagbladet.

Den certifierade palmoljan har köpts in från Wilmar Internationals raffinaderier och har visat sig vara en blandning av palmolja från mer ansvarsfulla producenter och palmolja som bidragit till förstörelse av livsmiljöer för de utrotningshotade djuren.

ÄR EKOLOGISK PALMOLJA OKEJ?

Enligt Naturskyddsföreningen är bara 0,2 procent av all palmolja producerad ekologiskt. Frågan är då om ekologisk palmolja är okej och även om det råder det tvistade meningar.
Ekologisk produktion har många fördelar för dem som hanterar grödorna då besprutning medför såväl miljö- som hälsofarliga effekter. Den förhållandevis lilla volym palmolja som produceras ekologiskt är ett bra alternativ till den storskaligt, konventionellt producerade palmoljan. menar Maria Rydlund på naturskyddsföreningen, sakkunnig tropisk skog.

Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige. menar att den enda lösningen för palmoljeuppköpare och producenter är att gå utöver RSPO. Varumärken måste ta reda på varifrån just deras palmolja kommer ifrån, och garantera konsumenter runt om i världen att just deras favoritprodukter inte ligger bakom skogsskövling,

Så här skriver KRAV:
Det är inte palmolja i sig som är problemet utan hur den produceras.
Det kontrolleras årligen att produktionen uppfyller certifikat för ekologisk produktion. Det betyder att det inte får användas kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel eller GMO. Den ekologiska palmoljan framställs på gamla odlingar eller odlingar som inte har uppkommit på bekostnad av skogen. Därutöver har KRAV tilläggskrav mot skövling av urskog och naturskog samt för att säkerställa att hänsyn tas till socialt ansvar.

Jag känner mig skeptisk och vinglig i frågan. Jag hittar inga tvärsäkra svar.
Många väljer att bojkotta palmoljan helt, även den ekologiska och menar att det är bättre att uppmuntra industrin att producera andra alternativ. Jag tycker att det är svårt att känna mig trygg med processen när hållbara certifieringar avslöjas. Jag gör som jag brukar tills dess att jag känner mig säker; jag backar, pausar, undviker och tänker ”better safe than sorry”. Osäkra val känns sällan helt bra i magen.

Så här skriver ICA om Palmolja.
Så här skriver Konsum.

VISA DITT ENGAGEMANG:

IMG_4994

SKICKA Cloetta en livsviktig hälsning:

IMG_4993

SKRIV PÅ för att stoppa Head & Shoulders att fortsätta använd palmolja:

Vill du läsa mer om Palmolja kolla in: ”Nej tack till palmolja”.

