IMG_4693

Om jag nu gör en veckans veggo varje vecka så blir 52 vegetariska rätter på ett år. Wow, vilken skatt! ”Då har du skrivit en hel kokbok”, sa min bror. Faktum är att vi äter nya vegetariska rätter oftare än en gång i veckan och ju oftare vi äter vegetarisk desto mindre saknar vi kött. Hittills har barnen storgillat alla vegetariska rätter vi introducerat. Det gör mig lycklig. Jag riktigt längtar efter att få plåta och dela dem med er. Ibland tar jag inspiration från recept, ibland tittar jag in i kylen och gör något av vad som finns, som dagens ägg- och äppelröra som blev ett perfekt tillbehör till både brödet och soppan.

Vi brukar gilla att toppa soppor med någon ”klick” och i dag blev det ädelostklick för det passar så bra med broccolin som dagens soppa består av.

Vi är verkligen inga kakmonster i den här familjen, vi är nog rätt ”dåliga” på att fika men efter soppa kan det passa bra att lyxa till det med dessert.
När jag var barn fick vi efterrätt två dagar i veckan, den dagen vi åt soppa och på söndagar. Då tyckte jag att hela poängen med soppa var efterrätten och min favorit var mammas äppelkaka. Nu har jag fått en ny favorit. Himmel och pannkaka vilken ostkaka!

IMG_4670

BROCCOLISOPPA
2 påsar fryst ekologisk broccoli
1-1,5 liter vatten
1-2 gula lökar grovhackad
1 vitlök, riven eller hackad
1 tsk buljong sekowa
1 tsk himalyasalt
1 tsk örtsalt,

Koka i ca 10 minuter, mixa, slå på 0,5 dl laktosfri grädde (går bra att utesluta om man vill) och smaka av med svartpeppar och cayennepeppar.

Servera med ädelostklick och rostade solrosfrön (rosta i torr gjutjärnspanna).

KLICK
140g ädelost
2 dl creme fraiche (vi brukar använda laktosfri)

Mosa och rör till en jämn smet.

ÄGG- & ÄPPELRÖRA
2 hackade äpplen
2 hackade hårtkokta ägg
1 röd finhackad lök
1,5 dl cremefraiche
1 tsk dijonsenap

Serveras på Kungmarkattas grova solrosbröd (skuret i små trekanter).

IMG_4666

HEMMAGJORD OSTKAKA
Ingredienser:
500 g keso, 2 paket
3 ägg
4 msk socker
1 dl mandel skållad och finhackad
0,5 dl siktat dinkelmjöl
0,5 dl mandelmjöl
3 dl grädde laktosfri grädde
0,5 tsk ekologiskt äkta vaniljpulver

Tillagning:
1) Sätt ugnen på 175 grader.
2) Vispa äggen och sockret pösigt några minuter.
3) Skålla, skala och hacka mandeln.
4) Blanda ner keso, mjöl och grädde och slutligen mandlarna
5) Häll i ostkakesmeten i smord form (eller vispa ihop kakan från början formen).
6) Baka ostkakan i 60 minuter.
7) Ta ut ostkakan och låt den svalna något.

Servera ostkakan ljummen med löst vispad grädde och hallon.

IMG_4694

ENJOY!

