Etiketter

IMG_5158

Idag hade vi glasspremiär med våra nya glassformar. Vi gjorde även bananglass med ckokladöverdrag.

Jakob har länge frågat om vi kan göra egna glasspinnar och jag har inte alls gillat idén med glassformar i plast i vårt plastbantade hem.
Så hittade jag till min förtjusning formar i rostfritt med pinnar av bambu på Ekokul. De säljer framförallt ekologiska leksaker på nätet men även del produkter som passar i det giftfria köket. Meja har deras flaska och matset i växtfiber.

När jag var barn frös vi in saft och juice och de blev väldigt isiga. Idag testade vi att göra glasspinnar av vår favoritsmoothie. De smakade lite som sorbet men mindre sötsliskiga.

bild-27

FROZEN SMOOTHIE 6 st
1 mugg kokosmjölk
2 muggar frusna hallon
2 råa ägg
2 små bananer
2 msk honung
en halv pressat citron

– Kör i mixer.
– Häll upp i formarna och sätt på lock och stick i pinnarna och ställ i fryssen i minst 3 h.

bild-29

IMG_5164

BANANGLASS MED CHOKLADÖVERDRAG 6 st
3 bananer
1 mörk chokladkaka
hackade cashewnötter

IMG_5154

– Skala och skär bananerna på mitten.
– Smält chokladen i vattenbad.
– Sätt bananhalvorna på pinnar och doppa i chokladen, eller tag me sked och häll den smälta chokladen över bananpinnarna.
– Rulla eventuellt i hackade nötter.
– Skär skåror i botten på en 6-packs äggkartong och stick i bananglasspinnarna. Ställ i frysen minst 3 timmar.

IMG_5153

IMG_5155
Jakob och jag är lite småstolta över att vi kom på lösningen med äggkartongen som ställning.

