Etiketter

, ,

IMG_3714

Jag har letat med ljus och lykta efter en ren buljong. Buljong innehåller vanligtvis glutamat, även kallat nervgift. Att välja ett ekologiskt alternativ har inte heller visat sig vara ett säkert kort då de mest kända ekologiska buljongerna innehåller antlingen jästeextrakt, maltodextrin eller palmolja. Jag har följt många trådar på facebook där frågan diskuteras och man rekommenderar buljonger som i nästa stund ifrågasätts. Idag börjar jag en serie om buljong. Jag ska jag berätta om ingredienserna som gömmer sig i buljonger, de som är fria för dessa små bovar och hur du kokar egen buljong. Först ut är kycklingbuljongen.

E 621-625 är en grupp tillsatser som kallas GLUTAMATER tillsätts i vissa livsmedel för att höja smaken. E 621, mononatriumglutamat är den vanligast förekommande smakförstärkaren. Att tillsätta glutamat är ett billigt sätt att få maten att smaka mer. Glutamat har uppmärksammats som skadligt, speciellt för barn. Glutamat är förbjuden i skolmaten i både Thailand och Holland. Det finns även de som kämpar för att glutamat och andra tillsatser skall försvinna från de svenska skolköken. 
De förtäckta namnet för glutamat som man ofta stöter på i ekologiska produkter är JÄSTEXTRAKT som innhåller dolt glutamat.

MALTODEXTRIN är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer.Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.

Kända varumärken som får sin PALMOLJA från palmoljejätten Wilmar International gör oss konsumenter till omedvetna medbrottslingar i skövling av Indonesiens regnskog, Gällande om ekoloisk palmolja är okej så känner mig skeptisk och vinglig i frågan. Jag hittar inga tvärsäkra svar.
Många väljer att bojkotta palmoljan helt, även den ekologiska och menar att det är bättre att uppmuntra industrin att producera andra alternativ. Jag tycker att det är svårt att känna mig trygg med processen när hållbara certifieringar avslöjas. Jag gör som jag brukar tills dess att jag känner mig säker; jag backar, pausar, undviker och tänker ”better safe than sorry”.

EKOLOGISKA BULJONGER MED TVEKSAMT INNEHÅLL
Biofood har en buljong utan jästextrakt och socker men tyvärr innehåller den både palmolja och maltodextrin.

Renée Voltaires innehåller jästextrakt och maltodextrin.

Kung Markatta innehåller både palmolja och jästextrakt.

DE RENA BULJONGERNA
Rapunzel finns på Ekodirekt.

Sekowa buljongpulver finns på gryningen (nu även i nätbutiken sedan jag bett dem)

Stockpot finns på bland annat Cajsa Warg.

Natur Compagnie har en som ibland finns Cajsa Warg.

Idag åt vi en härlig bosarpskyckling tilllagad i lergryta med citron chili, timjan, paparika, vitt vin, lök, vitlok och oliver. Av skrovet kokade jag en supergod kycklingbuljong.

IMG_5252
Grönsaker och kryddor som skall kokas med kycklingskrov.

GÖR EGEN KYCKLINGBULJONG
Skrov från en tillagad bosarpskyckling
1,5-2 liter vatten
1 morot
0,5 purjolök
1 gul lök
1 dl grovhackad rotselleri
1 msk salt
5 vitpepparkorn
2 lagerblad
några persiljestjälkar

IMG_5251

Slå på vatten så att det täcker kycklingskrovet och tillsätt alla övriga ingredienser
Koka på medelvärme i ca 45-90 minuter
Koka ner kycklingfonden till önskad smak och koncentration ca 60 min.
Frys in i iskubsform. Jag som plastbantat storgillar denna rostfria från Ekokul.

IMG_5250

Jag kommer även att ge er recept på hemmagjorda kött- fisk och grönsaksbuljonger framöver. I grönsaksbuljongen kommer libbsticka bli en huvudingrediens som jag är sugen på att odla själv i sommar.

