IMG_5281

Att äta gott och vackert med mina kära i hemmets hjärta. Det är kärlek.
Jag som enligt ayurveda är en typisk Pitta med höga ambitioner och drag under galoscherna behöver det norrländska lugnet, ha måttfullhullhet som motto och se bara vara som en bedrift. Jag lever efter ordspråket ”det är stort att vara nöjd med det lilla” och ofta är det så att både min man och jag upplever sann lycka över väldigt små och vardagliga ting. En vardagsdetalj som löser sig, en god kryddning eller att få byta plats på några gamla burkar.

IMG_5282

Idag blev det, som sig bör, ”frasligt goda trasvåfflor” eller tofflor som Meja kallar dem.
Det krävde en stor gnutta tålamod, vilken tur att svärmor, som är lugnet själv, fanns på plats. Vi använde nämligen ett gammalt hederligt järn utan ström, på spisplattan. De flesta blev lite trasiga med ack så frasiga. Receptet fick jag av mina föräldrar.
6 dl grädde vispas löst och blandas med 3,75 dl kall vatten, rör sedan ner 4,5 dl siktat dinkelmjöl. Gräddas med mycket smör i hett järn. Himmel och pannkaka vilka ”tofflor”.

IMG_5294

IMG_5295
Vi hade matiga tillbehör med creme fraiche, rödlöl, gräslök och handskalade räkor. Grön sallad med olja och citron.

Till efterrätt (eller huvudrätt om man heter Jakob eller Meja), våfflor med hallon, björnbär, kiwi, banan, hemmagjord chokladsås, grädde, cashewnötter och kokos.

Det stackars järnet behöver nog lite mer kärlek och oftare umgänge. Vi behöver ju faktiskt inte vänta ända tills nästa våffeldag.

