Etiketter

, , , , ,

IMG_5299

Jag hade precis kommit hem från en lyckad tjejkväll med klädbyte och några nya fynd till garderoben. Då fick jag syn på en länk på Facebook där det stod ”Hjälp till att fixa Sveriges största klädbytardag ”. Länken kom från naturskyddsföreningen. Jag hade just gjort ett inlägg här på bloggen och talat mig varm om hur genialisk denna idé är och många andra blev inspirerade. Så fort jag fick syn på den där länken visste jag att det var något som Chic & Fair skulle ordna. Jag behövde bara hitta lokal och samarbetspartners. Jag brukar gå efter mottot ”är det lätt är det rätt”, från första tanke till färdigt koncept blev klart på nolltid, med 4 samarbetspartners, lokal, personal och musikunderhållning.

Personligen har jag tröttnat på klädkedjornas fast fashion med slit-och-släng-plagg. Att välja slow fashion och secondhand är enligt mig att vara en riktigt trendig och modern människa i tiden. När jag gick på gymnasiet var det inne att köpa gamla herrkavajer på Myrorna (och till det hade vi stora promenadskor och läderryggsäckar som hängde långt ner på ryggen). Då luktade det verkligen ”gammal pensionärsgarderob” i secondhand-butikerna. Så är det inte i dag, kläderna är tvättade, hela och rena. Klädbytardag är en rolig variant på secondhand-shopping. Socialt, gratis och win-win, ledsna plagg får nya glada ägare och det jag tröttnat på kan bli någon annans favorit. Jag har hittat mina absoluta favoritplagg på klädbytardagar.

I år arrangeras Sveriges största klädbytardag på över 100 platser runt om i Sverige. Lördagen den 5/4. I Åre kommun blir det på bion i Järpen. I fjol deltog 11 000 personer som bytte cirka 36 000 plagg med varandra. Besparingen för miljön blev ca 24 ton kemikalier, 135 ton koldioxid och 90 000 m3 vatten.   

SÅ HÄR GÅR DET TILL PÅ ETT KLÄDBYTE

1) Du tar med dig max fem fina och fräscha plagg, fina accessoarer eller skor i nyskick. Vi har valt att ha inlämning mellan 10-12.

2) För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg. Vi har valt fokusera på vuxenplagg eftersom Nyckelpigan anordnar klädbytardagar med barnloppis i Åre två gånger per år. Nu är det de vuxnas tur, för både damer, herrar och ungdomar med vuxenstorlekar!

3) Med biljetterna kan du sedan ”shoppa” lika många nya (nygamla) plagg. Vi kommer att ha utlämning ”shopping” mellan 13-15.

4) Plagg som ingen väljer skänker vi till en lokal secondhand-butik, i vårt fall Kupan i Järpen. Du får inte tillbaka kläderna.

IMG_5302
Alldeles gratis. Biljett du kan byta mot ett plagg.

SÅ HÄR GÖR DU OM DU VILL ARRANGERA ETT KLÄDBYTE

1) Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med, en kompis, din skolklass, din krets, föreningar eller företag, kommunen (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2) Släng iväg ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3) Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar. Beställ gratis affischer, flyers och klädbrickor från naturskyddsföreningen.

4) Musikunderhållning och fika förhöjer trivselfaktorn kring arrangemanget. Mina kulturskoleelever, tjejgruppen Stardust kommer att uppträda vid två tillfällen, flerstämmig sång, piano, cello och blandad populär repertoar. De har tidigare uppträtt på bland annat musikfestivalen Musikmosaik och Copperhill.

IMG_5301
Annons till Årebladet.

Jag tycker att klädbytardag är genialiskt och ett fantastiskt initiativ i sann Naturskyddföreningsanda. Dessutom älskar jag när det händer saker ”på byn” och vi som bor i glesbygd har något att samlas kring. Ni som bor i eller besöker Jämtland: VÄLKOMNA den 5/4 på Bion i Järpen!

