Etiketter

, , , , ,

IMG_5357

Som makeupartist har jag ofta fått frågan om hur man sminkar sotade ögon. Så idag presenterar jag hur du gör med riktigt suveräna ekologiska sminkprodukter steg för steg. Jag hittade alla mina ekologiska favoriter hos SOFTSKIN.SE. Lucky me.

IMG_5362
Ögonbrynspenna Logona, svart kajal Beneco, svart cake eyeliner Nvey Eco, grå ögonskugga Beneco, svart vattenresistent maskara Lotus.

När jag var ”färsk” makeupartist och höll sminkkonsultationer så fastnade jag lätt i en klassiker, att man skulle ha tre ögonskuggor; en ljus highlighter under brynet, en mörk skugga i yttre hörnen och en mellanfärg att tona den mörka med. Så kan man sminka. Också. Idag tänker jag att man gör det som behövs där det ”behövs”. Har du tillexempel väldigt höga ögonbryn naturligt så är det rent opassande med en highlighter under brynen, risken är du ser ut som en förvånad mimartist.

För dagens sotade look använder jag bara en ögonskugga. Hemligheten ligger i att ha en tom pensel att tona med. Så gör jag ofta även i naturliga sminkningar.

Denna makeup kan många betrakta som lite bakvänd. Allra först brukar man börja med basen/foundation och i ögonmakeupen börjar man med ögonskuggan och lägger pennan sist. Här bygger jag innifrån, börjar med penna på insidan av ögat och jobbar mig utåt genom att ”smudga”,sota och tona. Basen lägger jag sist, eftersom det lätt blir nerfall under ögat och på kinderna av de mörka skuggorna.

IMG_5364

A) Jag börjar med att lägga concealer och mineralfoundation från från Back to earth runt hela ögat, under och hela vägen upp till brynen.
B) Madelene har fint plockade ögonbryn med punkterna på rätt ställe. Jag behöver bara rensa en aning. Jag börjar med att borsta ner alla strån, fyller i alla mellanrum med Lognas ögonbrynpenna i en fin linje och borstar upp håren igen. På detta vis får ögonbrynet få en mjuk form och en naturlig look. Testa det!
C) Sedan lägger jag svart kajal från Beneco på ögats inre kant både nedtill och upptill. Färgen från ovansidan möter färgen på undersidan och blinkas inte bort lika fort. Jag målar även en tunn linje intill franraden upptill och nertill.
D) Cakeeylinern från Nvey Eco som man vanligtvis använder med fuktig pensel för att skapa tunna skarpa eyelinersteck använder jag i dag torr för att sota och tona kajalen. Jag börjar med att försiktigt applicera den torra eyelinern med pensel ovanpå kajalen på insidan av ögat och suddar sedan linjerna längs fransraden upptill och nertill.

IMG_5366

E) Nu är det dags att applicera den grå ögonskuggan från Beneco Dusty Street över hela locket. Som med alla ögonmakeuper är jag noga med att hålla mig innanför den yttre ögonvrån. Jag tar mig en bit upp på benet och tonar kanten med en tom pensel.
F) Maskaran är verkligen är pricken över i. Den fullbordar makeupen. Jag sicksackar in färgen. Denna från Lotus är den bästa ekologiska maskara jag testat. Den har en rund borste och fransarna blir både fylliga och långa.
G) Jag avrundar ögonmaken med cakeeyelinern som ögonskugga längst ut för en mer definerad look och tonar väl med tom pensel.
H) Jag tar bort nedfall under ögat och lägger concealer och mineralfoundation från back to earth och rosa rouge från Beneco.
I) Slutligen rosa läppstift från Dr Hauschka.

IMG_5351
Utomhusbild denna soliga vårvinterdag med kvällsmakeuppen redo.

