IMG_5312

Fredag kväll och vad står på de allra flesta svenska familjers matbord?
Så denna afton även hemma hos oss. Ibland gillar jag att vara lite svennig och som de flesta andra. Det får mig att känna mig normal och vanlig och det finns något tryggt över det. Just vid inhandlingen av ingredienser till den svennemexikanska poppisrätten blir jag dock en aning besvärad och besvärlig. Det finns nämligen ganska många fulingar att se upp för. Jag tycker det är ganska skrämmande att en rätt som de flesta barnfamiljer hyllar kan innehålla så mycket skumt, om vi inte ser upp. Det går faktikst att göra en medveten tacomiddag.

SÅ UNDVIKER DU ATT LURAS I TACOSFÄLLAN:

1) KRYDDAN. I tacokryddmixen finns glutamat, även kallat nervgift. som jag till varje pris försöker undvika, Jag ser dock ingen anledning att köpa färdig tacokrydda när det är så enkelt att göra egen. Vi kryddade älgfärs eftersom det är vad man hittar i frysboxen hemma hos oss, liksom hos många andra jämtändska familjer.

Recept på tacokrydda:
1,5 tsk salt

1 tsk vitlökspulver

2 tsk chilipulver

1 tsk spiskummin

2 krm cayennepeppar

2 tsk paprikapulver
1 tsk oregano

2) MAJS. Texmexmat innehåller mycket majs; de hårda skalen, nachos och tortillachips. Burkmajs är ett vanligt tillbehör. Om du inte handlar ekologisk majs risikerar du majs med GMO, genetiskt modifierade organismer som framtagits för att ändra arvsmassan i en växt eller ett djur. Välj alltid ekolgiskt när du handlar majs eller produkter som innehåller majs. Genmodifierade organismer får inte användas i KRAV-godkänd odling och inte heller i de KRAV-godkända djurens foder.

De flesta konservburkar innehåller dessutom Bisfenol A (BPA), en av världens vanligaste plastkemikalier. Det är ett ämne med hormonstörande egenskaper.

IMG_5320

Jag brukar undvika konserburkar och istället köpa ekologisk majs i tetrapack. Den kan vara svår att få tag på, så när jag väl hittar den så bunkrar jag upp.

IMG_5322

3) GUACAMOLEN. ”Finns det något godare än guacemole” sa min man idag när jag stod och mixade den gröna röran. Jag håller med men bara om vi pratar om den hemmagjorda. Den vi ser på texmexhyllan däremot ser jag ingen anlednig till att köpa. Jag pratar nu om Santa Maria Guacemole Style som har uppmärksammats i bland annat teveprogrammet Plus. Den innehåller nämligen bara 1,5% avokado. Nu säger Santa Maria att de ska byta namn.

IMG_5314

Även guacamole är så enkelt att göra själv.

Recept på guacamole:
3 avocado
1/2-1 pressad citron
1/2-1 vitlökslklyfta
1 skållad och skalad tomat
1 krm cayennepeppar
1 tsk salt eller örtsalt
1/2 tsk paprikapulver

Mixas med stavmixer (eller mosas).

Idag gjorde jag även två hemmagjorda röda salsor. En salsasallad med inspiration från något jag åt hos min bror och en sås med inspiration från ingredienslistan på I ❤ eco´s tacosås.

IMG_5313

SALSASALLAD
3 tomater, hackade
2/3 kruka färsk koriander
1 lök, silver eller röd (låt dra en stund i salt)
1/2-1 tsk färsk finstrimlad chili
olivolja + pressad citron

HEMMAGJORD TACOSÅS
1 gul lök, hackad
i burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 liten vitlök riven/hackad
1 tsk chilipulver
1 tsk salt
1 tsk socker (valfritt)
1 tsk oregano
1 tsk spiskummin
2-3 tsk ättika
1/3 kruka färsk koriander

Fräs lök i olivolja, blanda i samtliga övriga ingredienser förutom koriander och låt skjuda i ca 10-15 minuter. Tillsätt hackad koriander.

IMG_5310

Nästa steg vore att göra egna pitabröd på surdeg som alternativ till tortillabröden och egna tortillachips

