Etiketter

IMG_5384

Jag har förberett mig mentalt i flera veckor och är taggad. Ser fram emot ett piggare sinne, en lättare kropp, en nöjdare mage och en vackrare hy. Denna vecka står vårdetox på agendan. Jag har testat lite olika varianter på dieter och detox och upplevt dem ganska tuffa. Får jag bara frukt, grönt, olja och nötter så kan jag hålla mig mätt, nöjd och belåten och det är precis vad denna detox kommer att innehålla. Samt ett par suveräna preparat som inte smakar pyton; ett gott grönt pulver till morgonsmoothien och kapslar som renar tarmen på kvällen.

IMG_5385

Tanken är att jag under denna vecka presenterar och inspirerar så att ni som känner er lockade kan köra redan nästan vecka. Flera av momenten och recepten passar även er som inte vill köra ”all in” utan bara leva lite hälsosammare. Desstuom kan du laga detta till samtliga i familjen och sedan servera de andra lite tillbehör som ris till woken, en smörgås till soppan eller lite smulad fetaost på salladen.

På våren drabbas många av vårförkylningar och vi kan uppleva att vi känner oss tunga i kroppen. Inom ayurveda kallas denna årstid för kaphaårstid. KAPAHAS element vatten & jord, bildar tillsammans lera. Det är vad vi ser i naturen och upplever inuti våra kroppar denna årstid. Läs mer om ayurveda och din konstitution HÄR.
Kaphabalanserande kost är stark, kärv, bitter, torr, och varm. Undvik, vitt, sött och kladdigt. Även vi som inte är kapha i vår konstitution kan känna av dessa växlingar och därför är denna detox så passande den här tiden på året.

IMG_5383

Detoxen kommer jag att presentera tillsammans med CLEARLIFE. Tom och Rahima som grundat och driver nätshoppen clearlife har inte bara väldigt rena och fina produkter utan är även enligt mig bland de främsta i Sverige när det gäller kunskap om hälsa och de är för mig en stor inspirationskälla.

IMG_5387

JAG KOMMER UNDER VECKAN ATT:
1) beskriva preparat och upplägg.
2) ge recept på fräscha smoothies, roliga sallader, goda mellanmål, het wok & värmande soppor.
3) berätta om detox i badrummet med nässköljning, torrborstning och munsköljning/oilpulling.
4) visa på passande motion under detox.
5) tipsa om ett utrensande hemmaspa.

Så till riktilijerna för denna detoxvecka.

UTESLUT:
– svart te och kaffe
– socker
– alkohol
– mjöl och sädprodukter
– mjölkprodukter
– animaliska proteiner
– växtproteiner

VÄLJ:
– detoxte , hett citron- och ingefäravatten.
– frukt och grönt, mycket gröna bladgrönsaker.
– groddar.
– vegetabiliska oljor, framförallt kokosolja.
– frön och nötter, naturella eller rostade i pannan.
– kryddor: ingefära, gurkmeja, cayennepappar, chili, kanel, lakritsrot, spiskummin, saffran, vitlök, kryddnejlika, persilja, timjan, koriander, basilika, dill, dragon, fänkål, pepparrot, rosmarin, anis.
– piffa maten med pesto, honung, dijonsenap, ekologisk tamarisoja (utan vete och gluten) , tomatpuré.

IMG_5381

FRUKOSTEN kommer av bestå av mättande gröna smoothies
LUNCH & MIDDAG kommer att bestå av sallad, soppa eller wok
MELLANMÅLEN kommer att bestå av frukt, fruktsallad, frön och nötter
DRYCKEN kommer att bestå av citron- och ingefäravatten, vatten med äppelcidervinäger, detoxande teer.

IMG_5382

