Etiketter

IMG_5400

Igår skrev jag introduktionen för den vårdetox har håller på med, som för mig innebär att investera i min hälsa. Jag tror att ren mat ger renare tankar, klarare blick, hälsa på cellnivå, mindre inflammation i kroppen och starkare immunförsvar.

Jag har konsulterat Tom på Clearlife inför denna detox för att hitta en form som passar mig. Så här säger Tom om varför man ska göra en detox: ”En reningskur kan ge dig ny energi och livskraft. Människor har i alla tider använt olika faste- och reningskurer för att förnya sin energi och sin andliga kontakt. Det är inget konstigt och inget nytt. 
Vad som gör detta extra aktuellt i vår tid är de hundratusentals onaturliga ämnen som vi släpper ut i miljön och får i oss genom mat, vatten och luft. Lägg därtill stress och det faktum att näringsvärdet i maten sjunkit stadigt de senaste 100 åren – och vi har ett ypperligt recept på trötthet. magproblem, huvudvärk och på sikt kroniska sjukdomar.
Att regelbundet göra en reningskur och låta kroppen vila från allt detta är ett bra sätt att stödja oss själva i att leva ett hälsosamt och långt liv.”

UPPLÄGG FÖR DENNA DETOX

IMG_5398

PÅ MORGONEN
1) Nässköljning
2) Munsköljning/olipulling med tungsskrapa
3) torrborstning/lymfrening
4) 4 solhälsningar eller 4 min tabata
5) Varmt citron och ingefäravatten
6) Grön smoothie och detoxte

Allt detta tar inte mer än en halvtimme.

IMG_5399

UNDER DAGEN
1) Drick mycket vatten ca 2 liter med äppelcidervinäger.
2) Ät sallad, groddar, frukt, soppa, ångkokade grönsaker, wok, nötter och frön.
3) Tag gärna promenad, lättare joggingtur eller cyckeltur ute i dagsljus.

PÅ KVÄLLEN
1) Lägg dig i tid! 22-02 är är enligt ayurveda den tid då förbränningen pågår och vår energi ska bearbetas. De viktigaste timmarna för sömn och vila.
2) Tag Oxypowderkapslar enligt beskrivning nedan Du behöver inte dricka några illasmakande drinkar eller blandningar.
3) Gör gärna renande fotbad och ligg på spikmatta (flugan som många redan glömt)

Du kommer att tömma tarmen 3-5 gånger per dag.

IMG_5396

OXYPOWDERKAPSLARNA
– Renar och sköljer dina tarmar medan du sover, smidigt och enkelt.
– Löser upp och forslar ut förhårdnat material från tarmväggen
– 
Renar HELA TARMSYSTEMET – inte bara tjocktarmen.
– Minskar risken för gaser och uppblåsthet – ger således plattare mage.
– Idealisk vid IBS.
– Bibehåller din goda tarmflora utan att orsaka obalanser.
– Syresätter även blodet och kroppens vävnader för optimal rening.
– Skapar en miljö som är vänlig mot de goda magbakterierna.

Innan du lägger dig: ta 2 kapslar med ett stort glas citronvatten. Bygg sedan upp dosen genom att lägga till kapsel per kväll tills du behöver gå på toaletten 3-5 gånger per dag.

Håll den dosen i 7 dagar och trappa sedan ner under 2-3 dagar. (För vissa räcker det med 3-4 kapslar och för andra upp till 6 kapslar för att gå på toaletten 3-5 gånger på en dag.)

Upprätthåll dina resultat genom att ta en underhålls-dos när du känner behov av det. (du kommer att få kapslar över)


Läs mer HÄR.

IMG_5397

GREEN MAGIC PULVER INNEHÅLLER:
1) Spirulina – ger snabb energi, rik på protein och järn.
2) 
Chlorella- rik på klorofyll, protein och betakaroten.
3) 
Lecithin – utmärkt för minne och nerver.

4) Coenzyme Q10- kraftfull antioxidant som stärker immunsystemet samt hjärtats hälsa.
5) 
Royal Jelly – rik på antioxidanter.
6) 
Laktobacillus (lakstosfri) – snälla magbakterier för rätt Ph-värde och stärkt immunförsvar.
7) Korngräs juice – rik på kalium avlägsnar gifter.

8) Vetegräs juice – rik på kraftfulla enzymer och klorofyll. Renar blodet.

9) Kamut juice – kraftfull källa till många näringsämnen.

10) Skal av brunt ris – rik på fiberer och vitamin B.
11) 
Högvärdiga Äppelfiber – minskar kolesterolhalten.

12) Isländsk Kelp och Nova Scotia Alg – rika på mineraler, enzymer och naturligt jod.

Alla ingredienser torkas i temperaturer under 42 grader för att behålla maximalt näringsvärde. Läs mer HÄR.

Blanda i morgonsmoothien eller bara i ett glas vatten, smakar milt och gott. Jag började med green magic för 7 år sedan och blev fångad, förbluffad och förälskad. Min IBS mage blev lugn och mitt immunförsvar orubbligt. När jag lagt en slant på kosttillskott eller hälsosam mat så brukar jag påminna mig om hur sällan jag är sjuk och hemma från jobbet och hut mycket jag sparat på att slippa sjukdagar. Det lönar sig att ta hand om sig på många sätt. Både kortsiktigt och långsiktigt.

