Etiketter

Här kommer mitt fjärde inlägg på temat vårdetox. Jag har tidigare fokuserat på maten och preparaten. Idag ska jag berätta om detox i badrummet. Detta gör jag varje morgon under detox men även oftast annars också. När jag berättar för andra om mina rutiner reagerar vissa på hur lång tid allt detta måste ta. Faktum är att det inte är särskilt tidskrävande det handlar mer om att bestämma sig.

IMG_5398

BADRUMSDETOX BETÅR AV:

1) nässköljning
2) oilpulling
3) torrborstning

NÄSSKÖLJNING
Genom att skölja näsan renar du flimmerhåren i näsan från damm och bakterier, slem och slagg. Det är extra bra vid förkylning, täppt näsa, allergi, bihåleinflammation, astma, om du vistast i en dammig lokal, efter en dag på stan med avgaser eller innan ett yogapass. Du får lättare att andas och det ger ett lättare och klarare sinne.

1) Koka vatten och blanda med kallt vatten till kroppstemperatur och blanda i himalayasalt med det mått som kommer med kannan.
2) Luta huvudet åt ena sidan och låt vattnet rinna genom den ena näsborren ut genom den andra och byt sedan sida. Jag brukar byta sida efter halva kannan men andra tar en kanna till varje näsborre.

OIL PULLING
Jag var hos tandläkaren i förra veckan. Jag fick så mycket komplimanger över hur fantasiskt jag skötte min mun och över hur välmående både tandkött och tänder såg ut. Jag berättade inte att jag bojkottar flour, borstar tänderna med kokosolja och kör oilpulling på morgnarna men jag fick ett kvitto på att det fungerar. Kokosolja har svampdödande, antibakteriella egenskaper. Eftersom kokosolja underlättar absorptionen av kalcium i kroppen, hjälper det att ge starka tänder. Kokosolja hindrar tandlossning och även karies.

Oil Pulling är en tusenårig ayurvedisk metod för att få en bättre oral hälsa och effektivare avgiftning. Det innebär att man använder rena oljor för ”pulling out” (dra ut) skadliga bakterier, svampar och andra organismer ur munnen, från tänderna, tandköttet och halsen. Detta ger både en god munhälsa och avgiftar kroppen genom att hjälpa lymfsystemet i kroppen, skadliga bakterier avlägsnas och istället får man en välgörande mikroflora. Detta ska även hjälpa det allmäna hälsotillståndet och lindra bland annat migrän, diabetes, astma, acne och artos.

1) På morgonen, innan du dricker och äter, tag 1 tsk ekologisk kallpressad kokosolja eller sesamolja och skölj runt i munnen i 10-20 minuter. Du kommer säkert att uppleva hur oljan blir tjockare och vitare, den är full med gifter.
2) Spotta i skräpkorgen och inte i handfatet (för att förhindra att avloppet stockar igen).
3) Skölj munnen med saltvatten 1/2-1 tsk himalyasalt blandat med lite vatten.
4) Borsta tänderna.
5) Skrapa tungan med rostfri tungskrapa.

IMG_5387

TORRBORSTNING
Huden är i sig ett stort avgiftningsorgan. Ca 1/2 kilo av restprodukter lämnar huden varje dygn, en tredjedel av kroppens totala slaggprodukter.
Under tiden jag kör oilpulling brukar jag torrborsta kroppen. Detta är det klassiska sättet för lymfdränering. Vid torrborstning stimuleras hela lymfsystemet och stagnerade gamla hudrester avlägsnas. Detta håller hudporerna öppna och rena och är till stor hjälp vid leverns och njurarnas reningsarbete.

All borstning ska gå i riktning mot hjärtat. Din hud ska vara torr, så borsta innan du duschar.
 
1) Börja med fötterna och benen, borsta 4 – 10 gånger nerifrån och upp. Fram- och baksida, samt in- och yttersida av benet.
2) Fortsätt med händerna och armarna på liknande sätt. 4 – 10 gånger på varje ”del”.
3) Borsta midjan och ryggen, 4 – 10 gånger. All borstning sker mot hjärta.

