IMG_5448

Jag är inne på min tionde dag med vårdetox och har vigt två veckor till detta projekt istället för en som jag först hade planerat. Dels för att trappa upp och ner med oxypowderkapslarna och dels för att få en mjuk övergång till vanlig kost. Nu är denna kost väldigt god och tillåtande enligt min smak. Den består av grönsaker, groddar, frukt, nötter, frön och oljor. Jag har känt mig mätt och belåten hela tiden. I slutet av denna andra vecka har jag tänkt att lägga till lax, skaldjur, bulgur och liknande.

Jag har utmanat mig själv att laga gott och varierat utav det tillåtna och sett det som ett nöje att knåpa i hop nya goda recept som jag kommer fortsätta laga när detoxen är över. Till exempel så har jag upptäckt att det går utmärkt att laga goda mustiga soppor utan grädde. Det är viktigt att äta för att få kraft och näring men även för förbränningens skull, oftast är det måltiden som sätter fart på tarmen. Det är bara trams att tro att man ska leva på vatten och gurkstavar.

Bulla upp ordentligt med grönsaker, frukt, frön och nötter hemma, så att det alltid finns att laga av. Jag förberedde mungbönsgroddar också. Läs mitt inlägg om varför groddar är så suverän föda och hur du gör groddar själv.

Det är viktigt att råvarorna är färska och och inte frysta, näringsfattiga frysta wokmixer går bort. Jag brukar annars gladeligen laga en portion extra till morgondagens matlåda eller frysa in men under detox kör jag gärna på den ayurveiska melodin att mat ska vara färsk och nylagad. Till och med tomatsåsen gjorde jag på färska tomater istället för krossade.

Idag kommer lite inspiration på färgsprakande och välsmakande rätter. Två av mina smoothierecept skrev jag om i ett tidigare inlägg.

EXEMPEL PÅ SALLADER & SOPPOR

IMG_5456

Övre vä: råriven rödbeta med dijonvinägrett (dijon, äppelcidervinäger, rapsolja) , groddar, spenat, valnötter.
Övre hö: ruccola, tomat, pumpakärnor, citron, olivolja, guaccamole.
Undre vä: broccoli, lök, vitlök, chili, vatten, libbsticka i stället för buljong, örtsalt, pumpakärnor, persilja.
Undre hö: morot, ingefära, lök, vitlök, cayennepeppar, libbsticka, gurkmeja, örtsalt, vatten, solrosfrön, persilja.

IMG_5449
Dessa ingredienser är basen i alla mina wokrätter. Kokosolja, ingefära, purjolök, vitlök och tamari (soja utan vete).

Snabbwoka och vänd grönsakerna i wokpannan ofta så det inte bildas någon stekyta.

VARMRÄTTER

IMG_5451

Övre vä: grönkål, Kokosolja, ingefära, purjolök, vitlök valnötter, tahinisojasås (1 msk tahini=sesampasta, 2 msk tamari=sojasås utan vete).
Övre hö: hyvlad zuccini, tomatsås på färska tomater (chili, tomatpure, gul lök, vitlök, libbsicka, oregano, basilika, vatten).
Undre vä: Kokosolja, ingefära, purjolök, vitlök, blomkål, röd paprika, zuccini, spiskummin, tamari.
Undre hö: Kokosolja, ingefära, purjolök, vitlök, broccoli, morot, rödlök, chili, groddar, salladskål, färsk koriander, pumpakärnor, tamari.

MELLANMÅL/FRUKTSALLADER

IMG_5452

Övre vä: spenat, melon, äpple, cashewnötter, kokos, kanel, honung.
Övre hö: kiwi, hallon, blåbär, banan, cashewnötter.
Undre vä: päron, äpple, banan, apelsin, granatäpple, pecannöt, kokos, honung.
Undre hö: spenat, päron, mango, pecannöt, cashew, honung.

ENJOY!

