I morgon åker vi söder över för att möta våren och fira påsk. Därför bestämde jag mig för att inte handla i dag, utan laga något av det som fanns hemma, så behöver inget förfaras medan vi är borta. Jag hade tur när jag öppnade kylen för där fanns ett gäng grönsaker som tillsammans blev en riktigt härlig vegrätt, nämligen ratatouille med näringsbomad salad och guaccamole. Jag säger bara – mums!

IMG_5513

RATATOUILLE (3-4 portioner)
1 aubergine
1 zuccini
1 gul lök
1 röd paprika

Skär upp grönsakerna, fräs i olivolja och krydda med örtsalt.

TOMATSÅS
1 förpackning krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 iskub med hemmagjort grönsaksbuljong
1 tsk salt
ev lite socker
Krydda med färsk chili, vitlök, paprikapulver och timjan.
Sjud i ca 15 min.

1) Fördela de frästa grönsakerna i en pajform eller annan ugnsform.
2) Häll över tomatsåsen.
3) Toppa med riven parmesan.

15 min i ugnen på 200 grader

IMG_5515
Efter mina detoxveckor vill kroppen ha mängder med gröna bladgrönsaker och groddar, enkelt dressad sallad med olivolja, pressad citron och örtsalt.

IMG_5512
Guaccamole: avocado, tomat, pressad citron, vitlök, färsk chili, örtsalt.

IMG_5517

Meja tyckte också det var mums. Det känns som en välsignelse att båda barnen är så tacksamma när det kommer till mat. De äter verkligen det mesta. Själv var jag kräsmagad och har nog aldrig haft ett helt avslappnat förhållningssätt till mat. Med ätstörningar i baggaget och alla möjliga former av dieter i jakten på den perfekta hälsan och mer lustfyllda matvanor. Dessutom har jag haft en känslig mage som när jag kom i kontakt med ayurveda blev mycket mer balanserad. Mitt förhållningsätt till att äta blev mer balanserat, ja egentligen blev hela livet mer i balans och väldigt logiskt.

GODA RÅD FÖR EN GOD MATSMÄLTNING
Enligt Ayurveda

1) Ät bara när du är hungrig, förväxla inte att vara sugen med att vara hungrig.
2) Tag tre djupa andetag innan du börjar äta.
3) Ät inte när du är upprörd, arg, orolig eller ledsen, stör agni (”matsmältningselden”).
4) Ägna dig åt att äta och inget annat, läs inte eller titta på TV under måltiden. Lyssna inte heller på musik eller radio under tiden du äter.
5) Ät i trevligt sällskap eller i stillhet.
6) Sitt alltid ner då du äter (även mellanmål och snacks).
7) Ät långsamt och i lugn och ro.
8) Lägg ner besticken medan du tuggar.
9) Tugga maten väl.
10) Drick endast små mängder. Drick mellan tuggorna, skölj inte ner maten. Använd tevatten eller ingefärate som måltidsdryck.
11) Ät så nylagad mat som möjligt, undvik helst rester eller uppvärmd mat.
12) Försök få med alla sex smakerna i en måltid för att känna dig tillfredställd (sur, söt, salt, sträv, stark, bitter).
13) Drick mjölk uppvärmd, den blir mer lättsmält då och gärna tillsammans med söta smaker, frukt och säd och INTE som måltidsdryck.
14) Sluta äta när magen är mätt och det finns en fjärdedels plats kvar i magen, även om gommen och ögat vill ha mer.
15) Småät inte mellan måltiderna (då är agni ständigt sysselsatt och kan inte fullfölja sitt jobb).
16) Ät nästa måltid när hungrig så föregående måltid färdigsmält.
17) Undvik mat som du inte gillar, det blir inte tillfredställande.
18) Undvik vidbränd, dåligt kokt eller överkokt mat.
19) Ät inte omogen frukt.
20) Ät honung rå och inte uppvärmt, då förlorar den viktiga ämnen och slaggprodukter bildas i kroppen.
21) Blanda inte frukt och grönsaker i samma måltid, vänta helst med frukt till två timmar efter maten (med undantag för papaya, mango och ananas).
22) Ät och drick inte kylskåpskall/iskall mat.
23) Blanda inte kallt och varmt som kall mjölk i kaffet eller glass och kaffe.
24) Vänta 5 minuter efter avslutad måltid innan du reser dig.
25) Vila gärna en stund efter maten eller tag en kortare promenad.

