Etiketter

, ,

IMG_5590

Den här dagen har jag spenderat med dessa sötnosar och min brors familj hos mina föräldrar i småstadsidyllen Mariefred. Vi har barit bortskämda med strålande väder, härliga rätter och gedigna gåvor i äggen.

Jag är uppvuxen i en familj där vi gillar att fira allt som går att firas. Jag är förtjust i traditioner och på något vis kan jag föredra påsken framför julen eftersom den är mer kravlös och andas pånyttfödelse. Våren är här och livet börjar om. Igen. Grabbarna hämtade båten idag och tjejerna fick en solig barnvagnspromenad i Hjorthagen.

Här kommer mina tips för ett mer medvetet påskfirande.

1) Fyll påskäggen med något annat än traditionellt plockgodis så slipper du gelatin från svin, färg från krossade insekter, aromämnen, socker och härdat fett . Vi svenskar äter mest godis i hela världen. Kring påsk konsumerar vi dubbelt så mycket som en vanlig vecka. Välj antingen ekologisk godis, nötter och mörk choklad eller varför inte en liten present i stället för godis.

IMG_5588
Påskharen kom med paket till lillkusin från Kokobello med ullstrumpor och kaninskallra i naturmaterial.

IMG_5587
Kofta i ekoull som mamma stickat till min brors dotter och bokstavtåg i trä från Robygge till min tjeja.

2) Fynda påskdekorationer på loppis
och spar påskäggen till nästa år. Jag gillar att göra skillnad på vardag och fest och vinter och vår.

IMG_5586
Blommig retorodukning med duk från Kupan i Järpen, servettringar och höna från kupan i Mariefred, porslin Mon Amie som mamma samlad sedan 50-talet, och min mormors gamla Iittalaglas från 70-talet.

IMG_5578

3) Ät mycket sill
Sillen är ett miljövänligt val. Den är god, billig, innehåller inte höga halter gift och är inte på väg att utrotas. Sillen lever på plankton till skillnad från laxen som lever på andra fiskar och på så vis spar du på havets resurser.

IMG_5582

IMG_5580

IMG_5581

4) Välj certifierad lax
Laxen bör du välja varsamt. Norsk odlad lax är uppfödd på fiskmjöl som består av stora mängder vild fisk från länder som Peru, där fiskmjölsindustrin tömmer haven på liv. Dessutom sprider den odlade laxen sjukdomar som dödar den vilda norska laxen.  

När vi skulle handla lax visade det sig att kilopriset på färsk lax och fryst var detsamma och att den ekologiska laxen kostade 19 kronor mer per kilo. Då blev valet självklart. Jag lägger gladeligen några kronor extra på hållbar lax.

IMG_5579

Kika efter följande märkningar på fisk och skaldjur:
– MSC – (Marine Stewardship Council) är en global organisation som tar fram standarder för vildfångade certifierade fisk- och skaldjursprodukter.
– ASC – (Aquaculture Stewardship Council) grundades 2009 och certifierade de första fiskodlingarna 2012. Exempel på arter som stegvis certifieras är odlad hajmal/ pangasius, tilapia och lax.
– KRAV, vår nationella certifiering för en hållbar livsmedelsproduktion.

5) Välj ekologiska ägg
Försäljningen av ekologiska ägg har mer än fördubblats bara de senaste sju åren. och år blev det brist på ekologiska ägg till påsk vilken egentligen kan ses som en god nyhet, det vittnar om en positiv trend bland oss konsumenter.
Höns som inte lever på ekologiska gårdar får i de flesta fall aldrig gå utomhus. De föds upp på bland annat soja, som är extremt hårt besprutad och leder till svåra miljö- och hälsoproblem i andra delar av världen. Välj kravmärkta ägg från höns som får picka i marken och äta obesprutat foder.

Önskar dig en fin fortsättning på påskhelgen!

