Etiketter

, , ,

IMG_5602

Idag gjorde jag och barnen en utflykt tillsammans med mina föräldrar till ett av mina absoluta smultonställen, Ytterjärna utanför Södertälje. Detta är för mig en paradisplats med estetiska utropstecken. Det är nästan som en sagovärld. Här har Antroposoferna i Sverige sitt centrum. Antroposofin är en andlig filosofi som grundades i början av 1900-talet av österrikaren Rudolf Steiner. en metod för självkännedom och andligt-själsligt växande. Antroposofin är till skillnad från religion inte trosbaserad men källor går tillbaka till framförallt den kristna mystiken. Antroposofin är grunden för Waldorfpedagogiken, läkepedagogiken, antroposofisk medicin och biodynamisk odling.

Eftersom jag är uppvuxen i Södertälje under det plastiga 80-talet, neonfärgernas glansperiod så minns jag att de som var Antroposofer stack ut med natur- och växtfärgade kläder i ull och linne. När jag är i Järna är det snarare jag som inte riktigt passar in bredvid de typiskt utmärkande antroposoferna, trots att jag annars kan uppfattas som lite hippie.
Jag anammar inte den atroposofiska livsstilen men jag finner mycket det av det de gör är inspirerande. Jag har vänner som inte heller är antroposofer men som ändå valt att ha deras barn på Waldorfförskola till exempel.

IMG_5616

Vi började med att ta vår picknickkorg i en långsam promenenad ner mot vattnet. Trädgårdsparken är idyllisk med de små broarna, de vackra reningsdammarna och till den det söta lilla vasshuset.

IMG_5617

Idag, på påskdagen var Nibble trädgård tyvärr stängt. Nibble består av biodynamisk grönsaksodling med friland, växthus och butik. Här odlas grönsaker och plantor till försäljning. Butiken har ett stort utbud av bland annat biodynamiska och ekologiska matvaror, bröd ifrån lokala bagerier och produkter i från Järna mejeri.

IMG_5615
Jag stack ändå in huvudet i växthuset som stod öppet. Jag har en förkärlek till charmiga gamla slitna lerkrukor.

IMG_5619

Vi vandrade vidare upp mot butiken Robygge. Här samsas Waldorfdockor och träbilar med ekologiska skönhetsprodukter, böcker, instrument, kläder, konsthantverk och presenter. Det märks att allt är noga utvalt med tanke skönhet kvalitet och kontnärligt utförande. Inredningen i butiken är harmonisk utformad och här blir jag alltid kvar länge.

IMG_5609
Meja i shoppartagen.

Granne med Robygge ligger Kulturhuset med sin fantastiska arkitektur, teater, konferenssalar och kafé där vi åt lunch på deras uteservering i gassande sol.

IMG_5607
Teaterlokalen rymmer 500 personer. Kolla in evenemangsutbudet här.

IMG_5608
Robyggelampa i design av Erik Asmussen.

På området finns även Hotell Kulturhuset, det biodynamiska utbildningscentret Skillebyholm och Vidarkliniken vårdcentral och sjukhus med en unik kombination av skolmedicin och antroposofisk läkekonst. Intill Vidarkliniken ligger Waldorfskolan Örjanskolan med både grundskola och gymnasium.

IMG_5623

Den antroposofiska arkitekturen är spektakulär, annorlunda och faller mig verkligen i smaken. De välvda taken, snidade handtagen, färggranna väggarna och de ovanliga rumsformerna. Erik ”Abbi” Asmussens säregna formspråk har gjort hans arkitektur närmast världsberömd. Människor strömmar till Ytterjärna för att titta på de ”konstiga husen” som vunnit prestigefyllda priser och är omtalade världen över.

Det var fint att få möta våren, värmen och de första blommorna i Järna. I morgon åker vi hem till Jämtland igen.

