Etiketter

,

I går redovisade jag mitt examinationsarbete på högskolekursen Estetiska Lärprocesser.
Jag älskar lättnaden som infinner sig efter avslutade projekt. Jag är en sista-minuten-människa men lämnar inget åt slumpen, jag behöver tajta deadlines för att prestera med skärpa och effektivitet. Denna gång lyckades jag hitta en schyst lagomnivå. Sedan jag fick barn har jag blivit bättre på det. Att låta måttfullhet vara mottot och hitta min den nivå som räcker gott och väl. Jag sitter inte uppe om nätterna, ödslar ingen onödig energi på att stressa upp mig och tillåter mig att både hitta genvägar och improvisera ibland. Detta är en gåva och en livsvisdom för en ”lady on fire”.

IMG_5669

Jag har en liten ”kompis” i handväskan, som jag faktiskt alltid bär med mig. Det är en flaska med magiska små droppar. Visst låter det suspekt och flummigt? De brukat kallas räddningsdroppar eller akutdroppar men det riktiga namnet är Dr Bachs Five Flower Remedy. Faktum är att de är helt ofarliga, inte beroendeframkallande och går därför utmärkt att till och med avvända på både bebisar och djur.

Av Dr Bachs blomessenser är denna kombination den mest kända. Den är tänkt att användas i situationer som kräver ”första hjälpen”, i krissituationer och vid liknande stress-tillstånd. Den består av:
Star of Bethlehem – Mot chock och trauma
Rock Rose – Mot skräck och panik
Impatiens – Mot irritation och spänningar
Cherry Plum – Mot rädslan att förlora kontroll
Clematis – Mot medvetslöshet och svimningstendenser

Första gången jag kom i kontakt med Dr Bachs akutdroppar var när jag arbetade som chef på en skönhetsavdelning på varuhuset Harrods i London för 11-12 år sedan. Det var ett fruktansvärt stressfyllt uppdrag och jag fick något som kan liknas vid panikattacker. Då var det en kollega som bjöd mig på dropparna. Hon droppade 4-5 droppar i ett glas vatten som jag fick dricka och inom fem minuter infann sig ett lugn och samtidigt en skärpa. Det går även utmärkt att droppa direkt i munnen eller köpa som spray Dr Bachs akutdroppar är perfekta en dag som i går då jag redovisade. De är rekommenderade vid situationer som tentor, uppkörningar, anställningsintervjuer, uppträdanden, plötsliga känslosamma situationer, chock, tandläkarskräck, panikattacker eller sorg. Jag har för vana att alltid ta dropparna innan jag uppträder och i situationer då jag upplevt ångest eller känt mig uppriven som vid separationer eller dödsbesked. Det är svårt för mig att avgöra i just situationer som i går vid redovisning eller då jag uppträder om lugn och skärpa skulle infinna sig ändå genom adrenalin och fokusering men eftersom jag även använt dem i akutsituationer så vet jag att de har väldigt effektiva resultat. Jag förstår inte hur de fungerar men ATT de gör det. Det räcker för mig.

IMG_5668

”Vadå ångest och panik” kanske du tänker. Ja, just nu är mitt liv balanserat och behagligt men så ser ju inte livet alltid ut. Inte för någon. Jag har aldrig tagit psykofarmaka och jag har heller aldrig identifierat mig med diagoser som utmattningsdepression. När jag gick i väggen förklarade jag tydligt för min läkare att jag inte var intresserad av någon medicinering och att vi inte behövde se mina symptom som något annat än en följd av en ohållbart stressig arbetssituation. Jag tror det finns en fara i att identifiera sig starkt med någon diagnos, då pratar jag även om adhd och liknande.
Jag tänker nämligen att livets upp och nergångar är en naturlig del av livet, vi har känslighet för olika saker och att det kallas att vara människa. Jag brukar ställa mig frågan vad som är normalt och hur många jag känner som inte gått i väggen, haft ätstörningar, varit deprimerade eller haft någon form av livskris. Jag vet att vissa lider mer än andra men jag vet också att det finns de som lidit av väldigt djupa depressioner som blivit helt bra och kan leva balanserade och meningsfulla liv utan medicinering.

När vi väljer att se livet på detta sätt det så blir det mer uthärdligt. Vi vet att ”this shall also pass”, inget är för evigt och livet är i konstant förändring. Vi behöver bara hitta sätt att förhålla oss till livets med- och motgångar.

Ofta är det basala saker som stärker välbefinnandet och som är extra viktiga när livet känns vingligt och tungt:

Bra mat (lagad från grunden med ekologiska råvaror utan tillsatser) + eventuella kosttillskott
Frisk luft gärna i dagsljus
Motion
Sömn i mörkt och svalt rum
Goda nära(nde) relationer
Stimulerande vardag
Balans mellan aktivitet och vila

Sedan tror jag personligen att mentala och själsliga övningar som yoga, qigong, meditation och mindfuness stärker vårt välbefinnande.

IMG_5667

Jag kommer fortsätta ha en liten flaska räddningsdroppar i väskan även om jag inte använder den så ofta.

