Etiketter

,

I fredags var det Eco Day 2014. För drygt ett år sedan fick Ninnie Sjösten en spontan idé om att skapa en återkommande ekodag och den första gick av stapeln redan två dagar senare på en löningsfredag då många storhandlar. Hon gillade idén med Earth Day och målet är att denna dag ska bli i samma anda, en internationell dag. Hon skapade ett event på Facebook, uppmanade folk att dela eventet och på två dagar var det 1000 medlemmar som ville vara med. Ninnie tror att det berodde på att evenemanget var så snart som gjorde att folk var snabba med att nappa.

IMG_5714

”Jag är ingen typisk ekobrud utan har lärt mig lite under resans gång”, säger Ninnie. Det vara när hon fick sin dotter Nahla för fem år sedan som hon började tänka till. Egentligen var det redan när Nahla låg i magen som tankarna väcktes. Då gick Ninnie på en kurs för Marianne Arnström som handlade om hormoner och kvinnors hälsa om syntetiska och hormonstörande ämnen. ”Jag var en parfymfreak innan den kursen men när Nahla kom ville jag inte bära syntetiska dofter längre, utan dofta mamma”. Ninnie ville inte servera Nahla något annat än ekologisk hemlagad mat och på det viset ökades medvetenheten kring vad hon själv stoppade i sig. ”Jag började med att byta ut hudvård och smink för egen del och detta med maten kom faktiskt senare”, Ninnies favoritmärke för skönhetsprodukter är det svenska ekologiska märket Maria Åkerberg. Det är egentligen bara de senaste två åren som Ninnie ”dissat” det mesta som inte är ekologiskt.

IMG_5715

Detta år hade Ninnie mer framförhållning och började redan i höstas med att marknadsföra evenemanget Eco Day 2014. Hennes pappa hjälpte henne med loggan, hon skapade hemsidan och facebookgruppen och ganska länge stod antalet medlemmar och stampade på runt 1000-2000 men när det började närma sig ökade engemanget och det senaste dygnet kom ca 1000 till och slutade på närmare 6000 medlemmar när dagen var här.

VARFÖR ENDAST EN DAG?
Tanken med dagen är att öka medvetenheten hos konsumenter och handlare. Om vi under en dag väljer att handla så mycket ekologiskt, miljömärkt och fairtrade som möjligt, kanske vi kan få upp ögonen för något nytt och samtidigt visa butikerna att det finns ett intresse för bra mat som inte belastar vår planet och våra djur negativt. Ninnie har fått reaktioner från de som alltid handlar ekologiskt på att begränsa det till en dag. Hennes önskan är att nå fram till de som vanligtvis inte handlar dessa produkter. De som redan gör det, kan ju hitta på något extra, som att sätta press på sina handlare. Ninnie menar att många som inte brukar handla ekologiskt har ofta en föreställning om att varorna är så mycket dyrare. Så behöver det faktiskt inte vara. Om man testar att handla ekologiskt en dag kanske man bryter eller byter några vanor.

IMG_5712

IMG_5721
Bilder från Coop i Lomma; skyltar med loggan och erbjudanen.

Ninnie har fått ett tiotal ambassadörer runt om i Sverige som påverkat sina handlare. Ninnie har tryckt upp tröjor och skyltar som ambassadörer och företag har kunnat beställa för att uppmärksamma dagen på olika sätt. Företag har hört av sig och velat samarbeta och Ninnie har inte gjort någon direkt reklam men uppmuntrat företag att själva lägga upp sina erbjudanden på facebooksidan.

Själv arragerade hon marknad i Ronneby där Ica Maxi i Ronneby var med och sponsrade. Det blev 10 stånd med 12 företag representerade. Även om företagen som var med inte endast har ekologiskt i sitt sortiment så var kravet att det som såldes eller visades på marknaden skulle vara eko och fairtrade. Här fanns bland annat grönsakshandlare och gårdsbutiker, skönhetsprodukter, kosttillskott, barnkläder, trädgårdföretag, kontorsmaterial och secondhandkläder.

Ninnie har uppmuntrat oss som deltar att under dagen att lägga upp bilder på det vi handlar och hashtagga #ecoday2014. Här är några exempel.

IMG_5713

Min bild blev en kravmärkt lax på krogen och på morgonen påminde jag mamma om att ”idag ska man bara handla ekologiskt”. Även hon lade ut sin ekoshopping på instagram.

Jag tycker intiativet är genialiskt eftersom det faktiskt inte bara rör som om en dag. Eventet har figurerat i månader i sociala medier, på bloggar och i dagstidningar. Vi blir mer medvetna och det finns de som startar nya ekoutmaningar som Freija Carlstén som gör månaden Maj till helekologisk och som precis har startat #ecowednesday. Håll utkik på instagram, twitter och facebook. Hennes förhoppning är att det ska bli lika etablerat som vegetariska måndagar.

IMG_5719

Trots att Eco Day endast är en dag per år så skapar det ringar på vattnet. Ninne berättar att många hör av sig till henne sedan hon tog detta initiativ, för att få tips kring sitt konsumerande, till exempel när de ska byta ut sina sminkprodukter.

Ninnie är positivt överraskad över youtubeklipp, blogginlägg och bilder som lagts upp från årets Eco Day. Hon kommer snart ge sig på planerna inför nästa år då hon hoppas att arrangemanget ska växa sig ännu mer utanför Sveriges gränser och redan i år hörde någon av sig från Tanzania som också skulle arrangera Eco Day 2014.

Fortsättning följer!

Annonser