Jag som hade tänkt göra mitt inlägg om solskyddsfaktor eller om fina sommarben med hemmagjort sockervax och här sitter jag i ullstrumpbyxor och tittar på vita tussar som ramlar ner från den jämtländska himlen.

Nej, de inläggen får vänta till varmare dagar. Sådana här dagar får man vara inne och baka istället.

IMG_5744

Jag tänkte dela med mig av enkla och fantastiska surdegsrecept. Jag har tidigare gjort inlägget Glad kropp av sur deg där jag beskriver surdegens goda egenskaper och varför dinkelmjöl är att föredra framför vanligt vetemjöl. Jag har också lagt ut mina recept på surdegssemla och surdegspizza men insåg att jag faktiskt inte lagt ut något recept på ”vårt dagliga bröd”. Många menar att man ska utesluta gluten helt för att må bra men jag har provat mig fram och för mig är surdeg och dinkel väldigt tillfredsställande för magen och hälsan.

IMG_5739

Jag brukar göra fördegen kvällen innan men igår gjorde jag den på morgonen och det hela slutade med att jag stod och bakade till efter midnatt. Min man jobbade natt och min dotter sov på köksgolvet. Heybabriba. Momenten är enkla men kräver planering.

MINA BÄSTA SURDEGSTRIX
1) Lägg i saltet efter 1 timma, bra att jäsningen får komma i gång utan salt.
2) Degen kan stå fler än 4 timmar (har stått bra mycket längre ibland och ändå blivit bra). Det är först när du flyttat degen till jäskorg som tiden blir viktig, 1-1,5 h. Jäser degen över korgen kan det gå hål på degen och då blir brödet platt.
3) Viktigt att mjöla jäskorgen (alternativt kökshandduk i skål) ordentligt så att det inte fastnar även då kan det gå hål och degen sjunker ihop (=platt bröd).
4) Använd olja istället för bakplåtspapper, samt ringla olja på brödet, ger en knaprig och god yta.
5) Arbeta degen i omgångar för ”håligare” bröd.

IMG_4745
Denna fördeg är under bee´s wrap (bivaxduk) istället för plastfolie men det går utmärkt under kökhandduk också.

GÖR FÖRDEGARNA kvällen innan
1 dl siktad dinkelsur, 3 dl siktat dinkelmjöl & 3 dl ljummet vatten, under duk, över natten (eller tidig morgon 7-8h innan deg).

1 dl siktad rågsur, 3 dl rågmjöl, 3 dl ljummet vatten, under duk, över natten (eller tidig morgon 7-8h innan deg).

Mata det som är kvar i burken med ca 0,5 dl mjöl och ca 0,5 dl ljummet vatten. Stå framme i max åtta timmar. Vill du ha ännu större surdeg i burken, fortsätt mata med 8 h mellanrum. Sedan ska den stå i kylen. Mata 1-2 ggr i veckan.


GÖR DEGEN (5-6 timmar innan gräddning)
Blanda fördegen från kvällen innan, 10-13 dl siktat dinkelmjöl & 4,5 dl vatten. (börja med 1 liter och fyll på tills degen känns bra, den ska inte vara för kompakt). Kör med assistent ca 6-8 minuter. För hand går också bra. Du kan byta ut 1 dl mjöl mot frön eller nötter.

Efter 1 h: Tillsätt 1 msk salt och jobba degen i assistent ca 2 min (eller för hand).

Efter ytterligare 2-4 h: flytta över i väl mjölad jäskorg alternativt bunke med mjölad kökshandduk. Låt jäsa i korgen 1-1,5 timme.

Det går även att göra bullar, 12 st blir lagom på den här storleken på deg.

Eller minibaguetter, 6 st blir lagom på en deg. Platt ut degdelen (ca 20×15 cm) vik från två håll mot mitten, rulla till ett avlångt bröd.

GRÄDDNING
1) Börja gräddningen på 275 grader.
2) Ringla olja på plåten och ovanpå brödet.
3) Ställ in bröder i mitten av ugnen spraya med blomspruta ca 4 gånger, då får brödet den fina knapriga skorpan.
4) Efter 10 minuter, sänk ugnen till 225 grader och sätt en stektermometer in mitten av brödet, inställd på 96 grader.
5) Efter ytterligare 10 min sänk värmen till 200 grader.

Brödet är klart när termometern piper. Har du ingen termometer så brukar gräddningen ta ca 35-40 min.

EFTERARBETE
1) Sockerbit till degbunken:
Bästa husmorsknepet är att använda sockerbit och lite kallt vatten för att göra rent vidbrända kastruller. Detta knep funkar även utmärkt på surdegsbunkar. Surdeg är den värsta degen att få bort annars, något jag gladeligen passerat till min make (jag bakar, han diskar) men med sockerknepet känns disken inte så betungande.
Låt brödet svalna (gärna över natten) i handduk, dela på fyra och frys in. Jag fryser in i handdukar och plåtburk. Läs mer om sju tips för den plastbantade frysen.

IMG_5746

ENJOY!

