Etiketter

, ,

IMG_5761

I lördags åkte vi till stan som för oss glesbygdsbor är en 6,5 mil biltur österut, till Östersund. Det var nämligen Vintage & Eco marknad på Stjärntorget utanför Filmstaden som lockade. Någonting sa att jag skulle kasta med mina klackade kängor i bagaget och det gjorde jag rätt i. Dagen slutade med barnvakt, livemusik på Jazzköket, bubbel och övernattning i stan.

IMG_5766

Det känns för en stund som jag befinner mig någonstans i London snarare än mitt i Östersund men snett mitt emot den lilla vintagemarknaden ligger KappAhl och intill liggger Åhlens och de supersvenska butikerna vi ser i varje stad.

Det är en snålblåsig och kall dag och här möter jag ett gäng tappra, päpälsade och glada unga entreprenörer och eldsjälar som har tänkt till.

Här samsas välsorterade secondhandkläder, skor och smycken med produkter tillverkade av återvunnet material.

IMG_5762

Johanna Thofelt (till vänster) tog initiativet och anordnade marknaden.
Hon hade tittat in i sin garderob och insett att det var dags att säga att adjö till några guldkorn som hon inte längre använde. Blocket och Tradera hade hon inte riktigt ork till och dessutom så tyckte hon att Östersund saknade ett schyst utbud med second hand och ekologiskt mitt i stan. Hon drog ihop ett gäng andra som delade denna idé och flera kom med egna initiativ. Hon gjorde en ansökan om tillstånd som skulle godkännas polisen och kommunen och fick tillslut grönt ljus och tillstånd tack vare Calise på polisen och Jan på kommunen.

Johanna driver sitt egna företag Pretty Average som rymmer olika grenar men framförallt eget hantverk och design. Hon tillverkar smycken av hylsor och hår som finns att köpa på Urbn Arts i Östersund. Hon arbetar för tillfället fram en Eco Street Wear kollektion där hon samarbetar med Gröna Tryck i Umeå.

IMG_5763

På marknaden fanns Anna Nilsson och Emma Ruzicka med deras märke Stitch N Stones. De pluggade affärs- och produktutveckling på SKARP i Åre för några år sedan och det som var ett skolprojekt som 2010 blev ett etablerat märke.

IMG_5764

IMG_5765

De gör bland annat handgjorda kepsar och snusdosefodral av återvunnet material, jeans och tyger från 90-talet. Du hittar deras produkter i sportbutiker som Åre skidsport, Skistar shoppar i Tandådalen och Vemdalen och Ramundsberget, även på Kii i Umeå och Svenska Snus i Stockholm. De har sin studio i Åre i gamla Zebrahuset, där du också kan handla.

IMG_5767

Studion delar de med bland annat smyckesdesignerna Anna Karling och Nicole Modigh som 2012 startade märket Free Spirit Shaking Soul. Smyckena är insprierade av naturen och materialen är återvunna eller naturmaterial som trä, ben, stenar och tappade fjädrar.

IMG_5760

Du hittar deras produkter på Mangle Vintage på Götgatan i Stockholm, Act i Falun och We Select i Åre samt i deras studio i Åre. De tillverkar det mesta på beställning och sitter inte på några överflödande lager.

IMG_5757

Jag kom hem med en ny(gammal) ”lilla svarta” som jag är helt kär i. Den fick jag användning av redan på kvällen då jag och min man fick en höjdarkväll på Jazzköket där det grymt svängiga tvåmannabandet Trummor och Orgel spelade.

IMG_5759

Östersund levererade verkligen i helgen. Jag längtar redan till nästa marknad och Johanna har redan fått förfrågningar om att göra en repris. Jag beundrar den självklarhet, glöd och energi jag såg och kände hos dem som var engagerade i detta arrangemang. Fortsättning följer!

