Etiketter

IMG_5809

Veckans veggo är en barnvänlig rätt om man vill bli stark som Karl-Alfred boy. Sist jag var i Stockholm köpte jag dinkellasagneplattor på en av Söders fröjder Gryningen. Läs här om dinkelns goda egenskaper.

Jag hade bestämt mig för att göra en lasagne med spenat och ricotta men tyvärr fanns det ingen ricotta i butiken i dag. Jag var inte beredd på att lägga om planerna så istället silade och mosade jag keso med en träslev och blandade med mascarpone och det blev riktigt bra.

Denna lasagne är inte lika tungsmält som en klassisk lasagne eftersom den både är vegetarisk och gjord på dinkel och bechamelsås på havre. Den känns lättare och snällare mot magen.

IMG_5810

Spenatfyllning
1 burk ricottaost eller 1 burk silad keso + 1/2 burk mascarpone
1 påse fryst tinad spenat eller färsk ångkokt. (Sila gärna bort lite vätska.)
salt, svartpeppar

Rör ihop allt.

Tomatsås
1 gul lök, hackad och fräs i olivolja
1 vitlöksklyfta, hackad eller riven, lägg i
1 förpackning krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 isub hemmagjord grönsaksbuljong
1/2 tsk himalyasalt
1/2 tsk örtsalt
1 tsk socker

Fräs löken, tillsätt övriga ingredienser och koka i ca 30 min.

Bechamelsås
3-dl havredryck
2 dl ”havregrädde”, (Oatley iMat)
2,5-3 msk maizena
2 msk äkta smör
salt
muskot
1-2 dl riven ost

Vispa ihop maizena med lite av vätskan, tillsätt resten av vätskan + smör och kryddor och koka ihop tills den är tjock ca 10-15 min. Tillsätt riven ost.

IMG_5811

Börja med hälften av tomatsåsan i botten på en ugnsfast form. Täck med ett lager dinkellasagneplattor. Häll över hälften av spenatröran. Varva sedan med resten av tomatsåsen lasagneplattor och spenatröra. Vi avslutade med ett lager plattor, gott om du gillar en knaprigare yta. Häll till sist över ost-bechamelsåsen och lite mer riven ost.

Sätt in i ugnen på 200-225 grader i ca 45 minuter.

Servera med en god sallad. Vi gjorde vitkålsallad med senapsvinägrett, finhackad purjo och rostade pumpakärnor samt en ruccolasallad med olivolja, citron och örtsalt, lyxtoppad med rostade pinjenötter.

Spenatblandningen går förstås att byta ut mot andra grönsaker till exempel rivna morötter och fräst aubergine.

För dig som är sugen på mer veginspiration kolla under kategorin veckans veggo.

ENJOY!

