Etiketter

, , , ,

IMG_5823

Min man älskar när jag har klänning och fläta. Jag tycker han är som mest attraktiv i hästsvans och bohemkavaj, när stiligt och ruffigt får mötas. Jag gillar den anspråkslösa buspojken i honom. Han är yngre än mig och tar dagen som den kommer, gillar variation och spontanitet och tar inte allt på så blodigt allvar, enligt ayurveda en vata med lite norrländskt lugn. Han balanserar ut mig. Idag tog vi bilder i försommarsol med vinterbleka ben och äntligen börjar det kika fram lite grönt bland de torra tuvorna. Idag som andra dagar går vi som mest klädda i second hand med undantag för mina träskor och Ronnys keps. Både skorna och kepsen går under vad jag kallar slow fashion, tidlösa hållbara plagg som vi använder sliter med hälsan i många år.

IMG_5835
Väskan och manchesterkavaj från Kupan i Järpen, Acnejeans ärvt från kusin, skor Top man från Herr Judit. Kepsen ny från Hangmatta.

IMG_5825

Ronny ser mig ofta skrota runt hemma som en riktig ”rufftuffs” i omatchade myskläder och det känner jag mig fullkomligt bekväm med men jag gillar ändå mer att piffa mig och tror det är bra att inte bli för slapp. Om vi varit ifrån varandra ett par dagar brukar jag alltid göra mig lite fin de sista minutrarna innan tåget stannar på perongen. Det tycker jag är en form av respekt, mot oss båda, att visa att jag faktiskt bryr mig och anstränger mig lite. Sådant är man ofta noga med i början av relationen och sedan är det lätt att det blir lite väl mycket vardag. Så vill inte jag ha det.

IMG_5834
Dubbelselfie.

Jag gillar att ha det fint omkring mig, äta vacker och god mat och klä och smycka mig så jag känner mig bekväm men också kvinnlig och chic. Det har jag fått med mig från min barndom, att sätta guldkant på tillvaron, anstränga sig och göra det bästa och mesta av allt. Det behöver inte ha ett dugg med vare sig fåfänga, osäkerhet eller duktighetsbeteende att göra. Jag vet att vissa tänker att en sådan livsstil handlar om att visa upp fina fasader. Är det något jag verkligen ogillar så är det fina fasader. Vi bor till exempel i ett underbart hus som jag tycker är jättevackert men för mig betyder det huset inget annat en ett fantastiskt hem att trivas i. När jag smyckar mig, sminkar mig, klär mig i det jag tycker är fint och omger mig av vackra miljöer så trivs jag och njuter mer av min vardag. Livet består ju trots allt mest av vardag så varför inte ”make the most of it”.

IMG_5828
Klänning Lindex från klädbytardagen på Bion i Järpen, halsband Stockholms Stadsmission och ärvt av svärmor, örhängen nya Åhlens, träskor Grannas.
.

