Etiketter

, , , , ,

IMG_5890

Denna vecka har vi fått skåla i rosa bubbel. 19 maj 2012, för två år sedan blev vi herr och fru Dahlberg. Det vara en solig dag och körsbärsträden stod i blom i sommaridyllen Mariefred. Vår dotter Meja döptes i Mariefreds kyrka av min äldsta eller snarare ”längst kända” jämngamla väninna och prästinna Lisa och vi passade på att göra klassikern – att byta ringar. Dagen var en riktig vintage dream. Vi gjorde allt helt och hållet på vårt sätt och allt blev alldeles perfekt! För oss.

IMG_5888
Dopvattnet tog vi från älven i Mörsil nedanför det som skulle komma att bli vårt hus och hem.

IMG_5898
Utgångsmarsch Anders Widmarks svängiga version av Pippi Långstump, som bebis-Meja brukade somnade till.

Vi förlovade oss med breda silverringar med varandras namn graverade på utsidan.
Jag var höggravid och det var en ganska spontan grej. Egentligen var det inte så viktigt för någon av oss att ”bli gift” men det kändes annorlunda redan från första dagen som gifta i stället för sambo. Redan då vi förlovade oss tänkte vi att vi inte blir mer gifta för att vi spenderar hutlösa summor, dessutom gillar vi båda silver mer än guld. Här satte vi tonen för hur vi ville ha vårt bröllop, enkelt och personligt snarare än svulstigt och stort. Vi skippade allt det klassiska; långbord, bordsplacering, toastmaster, dresscode, önskelistor, trerätters och bröllopstårta. Vi ville skapa möjlighet för alla bjudna att komma, utan att nödvändigtvis behöva köpa nya kläder, kosta på hotellrum och presenter.

IMG_5876
Inbjudningarna och programmen handtryckta och med min handstil.

Vi ville endast ha våra syskon och föräldrar och några nära vänner och även allas barn eftersom det också var ett dopkalas. Det som skulle bli en liten enkel tillställning i mina föräldrars trädgård landade ändå på 50 personer, varav nästan hälften var barn i en lokal vid vattnet som vi pimpade och piffade. I stället för presenter önskade vi att alla skulle bidra på olika sätt till att skapa fin dag tillsammans. Bland gästerna fanns en präst, en florist, en top stylist, en frisör, en bror i restaurangbranchen, ett gäng grymma musiker, ett marsipanrosproffs & vänner suveräna på att fotografera.

IMG_5887

Vilket drömscenarario och vilka förutsättnigar att skapa ett underbart minne för oss och alla som delade dagen. Vissa hjälpte till att förvandla lokalen till festsal, andra stod i grillen på kvällen, en väninna var min och Mejas följeslagare från tidig morgon, alla hade en uppgift.

IMG_5885
Ronny lät sy om slipsen hans pappa hade när han gifte sig och jag lät trä om min mormors gamla pärlhalsband, satte nytt spänne och använde som armband. Väskan är från 59 Vintage Store och örhängena är lånade. Läs mer om min knut här.

Jag hade bestämt mig för att gifta mig i knälångt och helst i 50-talsstil. Jag och min man bokade in en heldag i Stockholm tillsammans med stylisten Pamela Bellafesta som också är min svägerska. Vi hade en rad tänkbara secondhandbutiker på schemat och började med att träffas kl 12:00 på Judits second hand. ”Då är ni klara kvart över tolv då” sa min bror halvt på skämt och mycket riktigt, 12:15 skickade jag honom en bild på mig i klänning, skor och hårsmycke. Sedan gick vi in på Herr Judit och den första kostymen som Ronny provade, var gjuten. Nästan overkligt, vilket flyt vi hade. Visserligen i extremt goda händer.

IMG_5877

Jag fick dessutom en pratstund över telefon med damen som hade gift sig i klänningen 1965. ”Mina föräldrar ville satsa på mig. Klänningen är köpt från Stockholm finaste bröllopsbutik”, berättade hon. Jag är så glad för det där samtalet. Klänningen har själ och bär sin egen historia. Vi skickade några bilder till damen från vår dag, lagom till jul och fick handskrivet rart brev tillbaka som tack.

IMG_5889

Eftersom jag och Ronny möttes genom musiken så valde vi att själva vara med och spela på några av låtarna. Ceremonin liknade mer en konsert och avslutades med att jag och min svägerska Pamela sjöng min svenska översättning av Robyns ”Keep this fire burning/ Denna eld ska alltid brinna”.

Tanken var att vi skulle vara i mina föräldrars hus och trädgård men så fick mina föräldrar tips om festlokalen Djurgårdsporten i Mariefred, lagom stor med hemma-hos-känsla och sex sovrum på övervåningen, för långväga gäster. Jag tog bort gardiner, tavlor och möbler och skapade den festsal i skir och fluffig chabbychicstil med dekorationer i glas och tenn.
Vi hängde upp svartvita bröllopsbilder på våra föräldrar och far- och morföräldrar i vita krusidullramar, lånade ihop finporslin och köpte glasassietter på loppisar.

IMG_5884

Vi ville skapa en uppsluppen, familjär och trivsam stämning. Därför valde vi att ha flera små bord istället för långbord och vi placerade de som kände varandra tillsammans med deras namn i små hjärtramar med valfri placering.

IMG_5883

Allt var sparsmakat, stilfullt och enkelt men väl genomtänkt och utan att tumma på kvalitén. Min bror komponerade och tillagade en ljuvlig vårbuffé med närproducerat, eko och av högsta kvalité. Vi serverade rosévin och mammas magiska citron- och halloncupcakes som efterrätt/ bröllopstårta. Som vickning korv och hembakt jämtländskt tunnbröd som vi bakade tillsammans med Ronnys moster och kusinfamilj, innan vi begav oss söderöver.

IMG_5895

TIPS FÖR ETT PERSONLIGT MEDVETET BRÖLLOP

– Skala bort alla idéer om hur det borde vara och fundera över er innersta önskan för dagen.
– Kolla efter välskräddade vintageoutfits med själ i.
– Välj ekoguld eller silver för ringarna.
– Önska deltagande från gästerna med uppgifter i stället för presenter.
– Fundera över vad ni vill och kan göra själva för att sätta en personlig touch på dagen.
– Låna, ärv eller eller köp second hand till allt från kläder till dekorationer.
– Kolla med blomsterhandeln om det kan beställa in fairtradeblommor eller plocka en vacker vild bukett själva av det som årstiden bjuder.
– Servera ekologisk mat och dryck.
– Använd såpbubblor eller rosenblad i stället för ris som både skräpar ner och förstör små fågelmagar.

IMG_5886

IMG_5900

