IMG_5976

Veckans veggo är en årstidbunden komposition direkt från den egna gården. Spröda nässlor, årets första rabarber och ägg från vår alldeles egna hönsgård.
Det är vad jag kallar vardagslyx. Jag hade glömt hur gott det är med den där knallgröna, mustiga, mättande och smakrika näringsbomben. Så är det något visst med sommarens första rabarberpaj.

IMG_5977

Min man klipper gräset för första gången i år, vittvätten hänger ute mellan björkarna och gården doftar försommarblomster. Jag andas in och släpper mina att-göra-listor för en stund, gosar med min dotter och hennes lilla fröken kanin och ger mig själv en klapp på axeln och en dunk i ryggen. Månaden som gått blev en mastig historia, därav lite glest mellan inläggen. Verkligheten hann i kapp med buller och bång men nu ruskar jag av mig maj, säger ”välkommen juni” och ser fram emot den jämtländska sommaren, fler nässelsoppor och hembakta pajer.
Vi pausar vårt hönsgårdsbygge just i kväll och hoppas på fint snickarväder även i morgon.

IMG_5974

NÄSSELSOPPA


2 liter nyplockade späda nässlor (endast bladen).
1 stor eller 2 små lökar

Ca 1 liter vatten

2 msk smör

2 msk dinkelmjöl

1 hemmagjord kub med grönsaksbuljong eller kycklingbuljong
1 tsk himalyasalt
1 tsk örtsalt
Svartpeppar

ev 0,5 dl grädde

Till servering hårdkokt och delat ägg.

1) Skölj nässlorna noga.
2) Koka upp ca 5 dl av vattnet och salta lätt.
3) Lägg i nässlorna, koka 5-10 minuter.
4) Sila av kokvattnet och spar det.
5) Lägg de kokta nässlorna i kallt vatten så behåller de sin gröna färg.
6) Fräs hackad lök i smör , tillsätt de silade nässlorna och pudra över mjölet.
7) Tillsätt 5 dl vatten och buljong. Koka upp. Stavmixa.
8) Tillsätt grädde (kan uteslutas) och smaka av med örtsalt och svartpeppar.

Om du vill: Spara avkoket till hårskölj eller gödslingsvatten.

IMG_5975

RABARBERPAJ

Späda rabarber
1 msk potatismjöl
kanel
0,5 dl socker

2 dl mandelmjöl
2 dl havregryn
100 g smör
1 msk socker
0,25 tsk ekologiskt vaniljpulver

1) Skär rabarber i 1 cm bitar, så det täcker 2 cm i botten på en pajform.
2) Pudra över potatismjöl, 0.5 dl socker och lite kanel.
3) Blanda mandelmjöl, havregryn, socker (1 msk) och vaniljpulver till en smuldeg och smula över.
4) Grädda i 200 grader i 20 minuter.

Servera med Oatley vaniljsås.

ENJOY!

