IMG_5994
Lycka är att hämta ägg från egen hönsgård.

Hönsen har bott hos oss i fem dagar och vi stormtrivs som ”hönsfarmare”. Första veckan ska de bo inomhus så på fredag ska de få premiära i det idet fria. Planen är att de ska gå fritt på gården men när vi inte är hemma vill vi att de kunna vistas säkert ute. Kanske är hönsgården klar till på fredag, kanske inte…

Min pappa kallas ibland för ”snickar-Per” och min lillebror är också en riktig fena på att snickra. Själv är jag en mycket noggrann vid mönstertapetsering och van vid att hantera både slipmaskin och målarpensel men snickra är något vare sig min man eller jag har några stora erfarenheter av. Nu säger pappa att jag har snickarblod i generna, det gör mig stärkt och kanske vågar vi ge oss på mer avancerade projekt än hönsgård nästa gång. Det är en bra start och vi är väldigt långsamma men väldigt noggranna. Det finns en tjusning och poäng med att skynda långsamt. Jag undrar ofta varför allt måste gå så fort och vad det är vi stressar till. Jag är visserligen tidsoptimist och gillar när det händer men jag tror på att låta saker få ta tid för att bli bra. Det finns något gediget över det.

Flera engelska uttryck och livsvisdomar gör sig påminda när vi jobbar
”Slowly, slowly but surely surely.”, ”Learning by doing” och ”Fake it ´til you make it” och vid något tillfälle också det svenska uttrycket ”Gör om, gör rätt”.

IMG_5990

IMG_5987
Vi fick börja med att gräva eftersom marken sluttar åt all möjliga och omöjliga håll utanför ladan så vi fick till raka vinklar från grunden och upp.

IMG_5989
Jag brukar ofta ha som strategi att starta med det jag gör med lust och lätthet för att komma i gång. Därför började jag med dörren som jag kände mest energi för att få till. Den byggde jag av lite virke jag hittade på logen.

IMG_5988
Vi har haft vädret på vår sida och första lagret färg har vi strykt ”på backen” sedan ska vi måla ett varv innan vi fäster nätet.

IMG_5991
Teamwork.

IMG_5993

IMG_5992

Nu är det inte långt kvar tills vi får fästa nät och släppa ut de fulfina små ”tanterna”.

