Jag växte upp under det glada och plastiga 80-talet, då vi dansade i neon, vandrade runt i moln av hårspray och Date-parfym, solade solarium, drack fun light, minimjölk, åt pulversoppa och gick bekymmerslöst fram som om det inte fanns någon morgondag, eller snarare ovissa om att vår livsstil faktiskt skulle komma att påverka vår morgondag. Dessutom i ett frikyrkligt hem där det som utmärkte många av församlingsmedlemmarna var snygga garderober, tjusiga hem och flera fina bilar. Vi var duktiga konsumenter. Den medvetenhet som man ser inom alternativa rörelser och kretsar fanns inte som en självklarhet hos oss inom frikyrkan, vilket på många vis förvånar mig. Jag hoppas verkligen att trenden har vänt. Jag anser att vi kan bo vackert, skapa liv med kvalitet och till och med leva lyxigt men inte på bekostnad av vår miljö och våra barns framtid.

Jag förundras lite över att det fortfarande finns de som missat poängen med ekologiskt, som inte litar på att det verkligen är reko eller som tror att man blir ruinerad av att handla kravmärkt. Jag blir också brydd att så många som har det gott ställt lever sina liv som om de inte hört talas om klimathotet. Jag tror verkligen att det medvetna livsstilen kan passa både dem med lite pengar och dem med mycket pengar.

IMG_5123

Jag har handlat ekologiskt i många år men för mig liksom för många andra blev det extra viktigt när jag fick barn. Då tog detta med att laga från grunden och plast- och kemikaliebanta skruv på riktigt. För mig är känns det som ett självklart val att välja obesprutade råvaror före besprutade till mina barn, precis som jag väljer leksaker och solskydd utan hormonstörande cancerframkallande ämnen. Det känns också självklart att värna om naturen, djuren, klimatet och våra barns framtid. Detta ser jag som ett globalt ansvar som vi alla bär, utan dåliga ursäkter.

I bland brukar jag fråga min man vad han skulle gjort annorlunda om han hade ett fetare bankkonto än idag. Jag tycker att frågan är intressant för jag undrar hur mycket jag egentligen skulle ändra i mitt liv. Skulle jag ändra mina grundvärderingar bara för att jag hade det det mycket bättre ställt? Jag skulle knappast göra extremt många fler utlandsresor med tanke på den klimatpåverkan de extra flygresorna skulle utgöra. Jag skulle troligtvis inte ha fler bilar för jag tycker inte att min bekvämlighet står så mycket högre än de extra utsläpp det skulle innebära. Jag skulle inte sluta shoppa begagnat med tanke på det jag vet om klädkonsumtion och klimatpåverkan. Vi behöver verkligen tänka om i fall det ska bli hållbart.

Det går att inreda ett hem med vintagemöbler och det går att klä sig både trendigt och personligt med second hand kläder eller genom slow fashion (få tidlösa kvalitetsplagg som håller länge).

Till er som tror att ekologiskt är lika med dyrt vill jag säga att medvetna val behöver inte bli dyrare, det är ett annat sätt att tänka och omfördela pengarna på ett hållbart sätt. Lagar du från grunden så har du råd med bra råvaror. Handlar du på second hand har du råd att fylla garderoben. Väljer vi att inte göra den investeringen nu kan det kosta oss dyrt senare.

IMG_3984

SÅ BLIR EKOLOGISKT EKONOMISKT
1) Laga från grunden, det är billigare än färdigproducerat halvfabrikat.

2) Laga vegetariskt minst en till två gånger i veckan.
3) Baka eget bröd.
4) Gör mycket grytor och dryga ut kött med grönsaker.

5) Plocka bär och gör egen sylt och saft.
6) Storhandla på exempelvis Willys som har stort utbud av prisvärda ekologiska varor.
7) Handla kläder och inredning på second hand.
8) Minimera produkterna i badrumsskåpet och städskrubben. Man kan komma förvånandvärt långt på exempelvis bara olivtvål, kokosolja, bikarbonat och vinäger. Om man vill.

TOPP TIO VIKTIGASTE EKOVARORNA

- vindruvor, russin och vin

– citrusfrukt

paprika
– bananer

ägg
– potatis

- choklad
– bomull

- kaffe

– majs och produkter gjorda av majs (för att undvika genmanipulerade grödor, GMO)

Till er/dem som är skeptsika så vill jag säga att inte heller jag köper hela ” I-love-eco-konceptet” rakt av. Att en vara är certifierad innebär inte att alla ingredienser är ekologiska, ingredienslistan visar vad som är ekologiskt. Det innebär inte heller att produkten är fri från tillsatser. Det är endast då du lagar från grunden med bra ekologiska råvaror och använder rena råvaror i badrumsskåpet som du är riktigt säker.

SE UPP SPECIELLT FÖR
Glutamat, jästextrakt
Citronsyra
Palmolja ofta benämnd som vegetabilisk olja
genmodifierade grödor
Parabener
Färgämnen

IMG_5823

VID KLÄDKÖP VÄLJ:
– Second hand (till vardag och fest)
– Tidlösa kvalitetsplagg före snabba impulsköp på kläder med kort livslängd både trend- och kvalitetsmässigt
– Naturmaterial före syntet

Här kan du läsa om naturskyddföreningens 8 sätt att döda myter om ekologiskt.

image

