IMG_6070

Hönsen vågade sig ut förra lördagen för första gången. Idag, sex dagar senare upptäckte jag att äggulorna redan blivit så där knallgula som de blir när man har egna höns som pickar i gräset. Vi ska straxt på midsommarknytis hos en vän. Jag är verkligen ett stort fan av knytis, ett kravlöst sätt att umgås där alla bidrar. Jag har förberett två superenkla men grymt goda midsommarhöjdare som innehåller ägg. Först min favvosillrätt. Det finns gott om sill och till skillnad från strömmingen i Östersjön innehåller den låga halter av dioxiner och PCB, så även barn och gravida kan äta hur mycket de vill. Sedan den sötsyrliga, fluffiga efterrätten rabarberskum.

IMG_6069

SILLRÖRA
1 stor burk senapssill (475g)
1 burk (2 dl) creme fraiche 34%
1 finhackad rödlök
4 st hårdkokta hackade ägg
10 st små färskpotatisar
dill (motsvarande en halv kruka)
gräslök (motsvarande en halv kruka)
ett knippe skurna rädisor (ca 10 st)

Blanda allt!

IMG_6072

RABARBERSKUM (12 portioner)

1, 5 liter rabarber skurna i centimeterstora bitar
4-6 msk vatten
2 dl socker

3 dl vispad grädde (vi använde laktosfri)
3 hårt vispade äggvitor

1) Koka upp rabarber, vatten och socker tills rabarbern mjuknat (ca 20 minuter).
Låt svalna.
2) Häll över rabarbern i en skål.
3) Vänd ner vispad grädde och hårt vispad äggvita i rabarber.
4) Ställ i frysen i en timme.
5) Ställ fram en timme innan servering.

IMG_6071

ENJOY! 


IMG_6073

Mina föräldrar är här och de hade med sig 18 stycken jordgubbsplantor från Mariefred, som jag tillfälligt satte i rabatten tills att jordgubbslandet är färdigt – project in process…
För varje sak som min egna gård bjuder blir jag lycklig. Speciellt över jordgubbar, för ni vet väl att jordgubbar är hårt besprutade.
En konventionell jordgubbsplanta besprutas i snitt mer än 6 gånger under en sommar.
HÄR listar KRAV de ekologiska jordgubbarna nära dig.

Naturskyddsföreningen har satt ihop 8 stycken superbra tips för ett mer medvetet midsommarfirande HÄR.

Glad midsommar önskar jag er!

IMG_6075

IMG_6074
Meja rider vid hembygdsgården Römmen i Mörsil.

