Etiketter

IMG_6082

Så här i sommartider använder jag det mer än någonsin, mot både solsveda, skrubbsår, myggbett och då jag bränt mig på nässlor. Jag talar om den läkande växten – Aloe Vera.
Aloe vera säljs som krukväxt i de flesta blomsteraffärer och växten ingår i många hälsoprodukter. Det som används är den trögflytande gelé som gömmer sig inuti bladen. Att bryta av ett blad och trycka innehållet mot ett sår kan få skråman att läka fortare.

För några år sedan var jag återförsäljare för Forever Living products som innehåller Aloe Barabadensis. Eftersom hälsa och skönhet länge, eller kanske alltid, varit mina stora intressen, samt att sälja faller mig väldigt naturligt så borde detta har passat mig som handsken. Juicen som alla skulle dricka, som hade snudd på allt man behöver för en god hälsa. Jag tror på Aloe Vera men för mig fungerade den inte invändigt. Jag fick fruktansvärda blämmor i ansiktet som jag till en början trodde var en övergående utrensning. Efter ett år av tålamod träffade jag en ayurvedisk läkare i Indien som sa till mig att Aloe Veran förstärkt min pittaobalans (som kan visa sig i form av hudutslag) och att jag skulle sluta omedelbums men att jag fortfarande kunde använda den utvärtes. Det tog nästan ytterligare ett år innan min hy var ”back on track”. Jag vet många andra som upplever att deras hälsa, mage, immunförsvar, fysiska och mentala hälsa med mera har förbättrats av att dricka Aloe Vera och jag har själv väldigt goda erfarenheter för utvärtes bruk. Som återförsäljare lärde jag mig massor om aloens goda egenskaper och olika användningsområden men efter att ha samlat på mig kunskap om konserveringsmedel och tillsatser i både mat, kosttilskott och skönhetsprodukter väljer jag idag bort Forevers produkter. Bara för att aloen är ekologisk betyder det inte att produkten är varken eko eller reko. Många vill rida på den naturliga och miljövänliga vågen och det gäller att se upp. Jag säger inte att deras produkter inte är effektiva men jag vill inte ha produkter som innehåller så mycket som jag inte tror är bra för hälsan.

Jag använder Aloe Vera till väldigt mycket olika saker att jag alltid har en tub hemma och helst en i handväskan också. Att hitta en ren Aloe Vera-gel utan hormonstörande parabener, parfymer och andra syntetiska tillsatser har inte varit det enklaste.

IMG_6089

Det som var utmärkande för Forever och ett par andra märken är att Aloe Vera står som första ingrediens istället för vatten, annars vanligt förekommande. Därför ifrågasatte jag först denna från Devaz tills jag förstod att den innehåller koncentrat av Aloe Vera från torkad juice motsvarande 400%.
Så här säger Susanne Bilski på Devaz:
”När man skördar Aloe Vera från bladen får man en geléaktig vätska som har många välgörande egenskaper både invärtes och utvärtes. För att bevara denna vätska behövs konserveringsmedel och vad jag vet används alltid syntetiska ämnen som sodium bensoate, citronsyra och sorbic acid. Eftersom jag vill ha naturliga ingredienser har jag istället valt att utgå från torkad Aloe Vera som specialtorkas vid låg temperatur så att de polysaccarider som finns i aloen bevaras. De är nämnligen väldigt känsliga för oxidering. När jag blandar den torkade aloen med vatten så får jag aloevera-juice som har väldigt hög kvalité. Jag kan också öka koncentrationen av Aloe Vera vilket jag gör så att 1 dl av Devaz aloevera-gel motsvarar 4 dl färsk juice. Även denna blandning behöver dock konserveras. Jag har valt ett sk. självkonserverande system med p-anisic acid (från anis/basilika) och glyceryl caprylate (från kokos). Inget av dessa ämnen räknas som konserveringsmedel men har den effekten i rätt dosering. Jag har också i glycerin som hjälp, (från ekologisk rapsolja), den har också en fuktighetsgivande effekt. För att få en gelé har jag använt konjakrot pulver då jag insett att xanthangum inte går fri från en GMO källa (majs)”.

ALOE VERANS EGENSKAPER:
– Innehåller mer än 75 näringsämnen och 200 aktiva föreningar, däribland 20 mineraler, 18 aminosyror och 12 vitaminer.
– Verkar antiinflammatoriskt.
– Saponinena har starkt anti-mikrobisk effekt på bakterier, virus, svamp och jäst som candida och torsk.
– Aloin och Emodin är tillsammans starkt smärtstillande och välkända för att motverka bakterier och virus.
– Innehåller den viktiga långa kedjan av polysackarider som påverkar immunförsvaret och ökar kroppens upptagningsförmåga.
– Enzymer bryter ner maten och hjälper matsmältningen
– Salicylsyra motverkar inflammationer och hjälper till att bryta ner döda vävnader när den används utvärtes.

SÅ ANVÄNDER JAG ALOE VERA:
– I ansiktet efter rengöring, under olja (jojoba- eller hallonfröolja). Anitrynkkräm!
– På nyrakade ben.
– Som after sun, tillsammans med kokosolja.
– Som vårdande hårstylingprodukt.
– På insektsbett/stick.
– På brännskador.
– I stället för plåster, stoppar blödningen.
– Efter kontakt med brännässlor.
– På spruckna händer och fötter.
– Mot svampinfektioner, tillsammans med kokosolja.
– Mot finnar/acne.

Mitt hetaste tips i sommar är att alltid ha en flaska Aloe Vera med dig.

IMG_6088

