IMG_6105

En blöt och vissnande midsommarkrans hänger på den gamla mjölkkannan med nyplanterat blomster och jag firar sommarens första förändringar växer fram på gården. Kroppen värker skönt från tungt trädgårdsarbete, från att ha grävt djupt i rabatter och kört tunga skottkärror med jord. Jag ger järnet men fylls av livskraft och hälsa.

Förra sommaren lät vi bli. Det var vår första sommar på gården och vi ville se vad som kikade upp i rabatterna. Vilt vingligt växande lite av varje och mest ogräs blev svaret. Jag bestämde mig för att börja från scratch och först och främst få någon slags ordning och struktur. Vi köpte perenner i vinrött, vitt, lila och rosa från Ocke trädgård och grävde upp allt det gamla, blommor, ogräs, lökar, rötter, sten och tunga tuvor.

IMG_6104

Egentligen är jag förtjust i brokiga hippieträdgårdar som är lite upp och ner och hit och dit men på prästgården passar det bättre med struktur och välmatchad ordning så jag spexar inte loss det minsta. Här finns det plats för kreativitet och förverkligande men just nu nöjer jag mig med att simply start, sätta spaden djupt, ligga på knä och plantera. Det finns något helande och terapeutiskt med att sätta händerna i jorden.

IMG_6097

IMG_6099

IMG_6100

Vi slet upp de mossiga plattorna intill rabatten och grävde så vi kunde sätta dem på högkant. Jag planterade så att det finns utrymme för växterna att bre ut sig. Intill husgrunden ska vi lägga singel. Vi fick jämna till gräsmattan lite här och där och nu behövs det sås nytt gräs på sina ställen.

IMG_6103
Före. Kaos.

IMG_6108
Efter. Början till något nytt.

IMG_6109
Kortsidan före. Totalkaos.

IMG_6095
Efter.

I rabatterna längs med kortsidan sparade jag fyra stycken Hosta och planterade om dem tillsammans med backtimjan, alunrot och lavendel som jag tänkt använda till hemkokta salvor.
Här står även tillfälligt jordgubbarna som väntar på att få flytta till eget land.

IMG_6107

Rädisorna börjar titta upp. Är det inte magiskt och förunderligt när de första grödorna tränger igenom jorden. Livet börjar om. Igen.

IMG_6093

Jag byggde en ställning för sockerärtorna att tjusigt slingra sig runt, trots att de kommer dröja innan de behöver klätterställning.

IMG_6106

Idag fick hönsgården äntligen nät och i morgon tror jag tuppen flyttar in…Harald eller kankse Hubert…Hönorna börjar tuffa till sig och gör glädjeskutt och små språngmarscher och riktigt firar livet i det fria.

IMG_6094

IMG_6092

I morgon börjar sista veckan innan semester. Sedan ska jag ska njuta av att påta i trädgården, ihop med den lilla kacklande elvalmannaligan varvat med loppisrundor och auktioner, förberedelse av ett par Chic & Fair-föreläsningar och planlösa dagar med nunjuteri mestadels hemma i Jämtland. #längt

