Den senaste veckan har jag stått och glott in in klädkammaren om morgnarna alldeles tom i huvudet med känslan av att jag inte har någonting. På samma sätt har jag stirrat in i skafferiet vid middagsdags. Sedan har jag överraskat mig själv med oanade nya klädkombinationer och härliga rätter som jag inte komponerat tidigare.

IMG_6183
Scarf ”Marimekko” ärvt av mamma, Tunica ”Love Forever” från Kupan i Järpen, Klänning ”Only” som kjol från klädbytarafton, armband Myrorna.

IMG_6192
Hemmet bjöd bland annan på knallgula räkomeletter och dessa goda rödbetsbiffar.

Uttrycket ”man tager vad man haver” kan få en starkare innerbörd. Vi är så vana att konsumera att vi för sällan stannar upp och funderar om vi faktiskt måste.

Det fanns en tid så jag varje höst utan betänksamhet kastade mig rakt in i fast-fashion-konsumerandet och ansåg mig på fullaste allvar behöva ett par nya varma kängor och ett par nya finstövlar, en ny varm jacka och en ny finkappa. Inför varje vinter alltså. Nu finns de av er som tänker, ”ja, såklart, så gör väl de flesta” och de som tänker ”är du inte riktigt klok”.

Idag tänker jag jag annorlunda. Ju äldre jag blir desto mer tidlös blir min stil. Jag vet vad jag gillar och behöver inte följa årets hetaste trender lika slaviskt. Jag växer inte ur och sliter inte särskilt. Jag mår dåligt om jag handlar för mycket nytt. Inte för att jag spenderat pengar utan för att jag gynnat klädkonsumtion som jag vet utgör ett av de största klimathoten. Däremot ser jag inte mitt intresse för kläder som något ytligt. Ofta börjar jag med att klä min dotter och inte sällan får jag inspiration och slutar med att vara henne ytterst välmatchad utan att medvetet tänkt så. Kläder behöver inte alls handla om fåfänga utan om att må bra, precis som vi behöver trivas i våra kroppar, i våra hem och våra trädgårdar. Jag är övertygad om att färger och former påverkar vårt humör och vår inre hälsa, ja så enkelt tror jag att det är.

IMG_6186

På tal att taga vad man haver, så här ser det ut när jag ska ta mig en dusch. Det hela startar i köket. Det här ett av mina klokaste giftfria val, att flytta in skafferiet till badrumsskåpet. Kaffesump och olivolja som kroppsskrubb, honung och salt som ansiktspeeling, ägg och citron som hårtvätt. Äggen från de egna hönsen och kaffesumpen som annars skulle slängas. Det jag lägger på huden ska vara så rent att jag kan äta det eftersom huden också ”äter” det vi smörjer den med. För många låter det extremt men allt handlar om vad vi vänjer oss vid. Detta är för mig att vara ren på riktigt, där jag slipper ”skit” som silikoner, sulfater, mineraloljor, citronsyra, palmolja, parabener och syntetiska dofter.

IMG_6193

Även i hönshuset har uttrycket fått ta sin självklara plats. Hönsen anlände med buller och bång, nästan utan förvarning. Vi hade blott en dag på oss att förbereda deras ankomst. Därför blev det lösningar av sådant vi hittade i ladan och trädgården. Vi skruvade i hop lådor från en byrå till bajslådor under deras sovstege som vi byggde av virke nedblåst av vinterns stormar.

IMG_6188

Bakom den gamla dörren lade vi hö och där lägger alla hönorna sina ägg. Här har vi byggt ramar med nät till lådorna som vi målat i falurött.

IMG_6184

IMG_6189

IMG_6187

Jag hjälper till och stylar en lägenhet för försäljning. Det är häftigt vad det går att trolla till genom att rota fram gardiner, krukor, kuddar, tyger och mattor ur gömmorna. Här ska en gammal kista få bli vardagsrumsbord.

IMG_6175

Jag skulle vilja uppmuntra dig att anta utmaningen, att under en vecka skapa nya klädkombinationer av det du finner i garderoben och bara göra rätter av sådant du har hemma. Jag är ingen motståndare till att handla men jag tänker att livet kan bli väldigt mycket mer kreativt om vi tittar på vad vi kan göra av det vi redan har. Gör det bästa av det mesta och se det stora i det lilla!

