Så kom äntligen sommaren till Jämtland. Meja började dagen med nakendopp med dagiskompisarna. Sommar för mig, i år, är att göra massa saker som jag tänkt men även sådant som jag inte alls planerat och istället låta andan falla på i ett lustfyllt flöde. Att hinna med och göra tid för just det, att följa lusten, trots att vilja-göra-listan är lång och idéerna många. Att hinna spendera en dag i trädgården kravlöst och få lite eller mycket gjort. Att vandra mellan odlingar, hönsgård och rabatter. Att hinna bo in mig i trädgården, fundera över vilka buskar som skall få stanna och vilka som skall få gå, vart jag vill ha grus och vart jag vill ha gräs.

IMG_6299
”Barberpajen växer fint” säger Meja och pekar på nya rabarberlandet som skjuter upp fler och fler små blad för varje dag som så småningom ska bli ”barberpaj”.

IMG_6298
Backtimjan står plötsligt (utan filter) i sin fulla färgsprakande prakt.

IMG_6297
Igår grävde jag ner en rycle-lad oregano som vi hämtat hos vänner på byn.

IMG_6300
Potatisen har fått täcke.

Denna härliga sommarkväll manade till grillning så veckans veggo blir grillmat.

Vill man handla ekologisk mat i Åre kommun så ligger Coop i Åre, Ica i Mörsil och numer även Coop i Järpen i topp.

IMG_6295
Så här fint ser det ut vid den ekologiska frukten på Coop i Järpen.

Där handlade jag kvällens grillmat, paprika, hallumi, zuccini och champinionspett, serverat med hummus (kikärtsröra), färskpotatis och sallad.

IMG_6294

IMG_6292

Medan min man och svåger gjorde det typsika karlagörat (satte fart på grillen) satte jag på potatis och mixade hummus, penslade champinjoner med smält svartpepparsmör och preppade zuccinin med citron och cayennepeppar. Hummus ger den vegetariska måltiden tyngd och mättnad.

RECEPT PÅ KVÄLLENS HUMMUS

2 förpackningar (á 400 gram) kikärtor
4 msk rostade sesamfrön (i torr stekpanna)
1 vitlöksklyfta
3-4 soltorkade tomater
1 dl olivolja
1 pressad citron
2,5 tsk spiskummin
Knappt 2 tsk örtsalt
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar

Stavmixa rubbet! Klart.

Det går även att ha i tahini (sesmapasta), byta ut de soltorkade romaterna mot grillad paprika och cayennepeppar mot färsk chili.

IMG_6293

IMG_6296
Hönsen gick runt grillen som katten kring het gröt och fick till sist samsas om Mejas rester.

För mer barnvänlig (och vuxenvänlig) vegetarisk inspiration som del av en medveten vardag klicka på kategorin ”veckans veggo”.

