I kväll firade vi. Prinsen är hemma igen efter fem veckor hos sin mamma och hunnit fylla 10 har han också. Vi firar även sju dygn amningsfritt, flicktrosor och anmälda toalettbesök.

IMG_6371
…och prinsessan äter direkt från tårtfatet. Heybaberiba.

Jag tillhör den sparsamma skaran av människor som inte är förtjust i tårta. En färdig sockerkaksbotten (sådan där som håller i flera år) med BOB-sylt och nonstop-dekoration får jag inte ner. Inte princesstårta heller. Jag gillar inte helt enkelt inte den klassiska kalastårtan. Däremot cheese cake eller hemmagjord frasig, fluffig Napoleontårta med mycket vaniljkräm är för mig något helt annat.

Idag gjorde jag en egen variant inspirerad av Napoleontårta. Jag kokade för första gången egen vaniljkräm och säger bara – aldrig någonsin mer sådant där marsanpulver! Det var så enkelt och så vansinnigt mycket godare. Jag gjorde sedan vaniljkrämen till citronkräm och tillsatte pressad citron och citronskal.

IMG_6365
Första lagret; knallgul citronvaniljkräm på egna ägg.

HEMKOKT VANILJKRÄM

1 vaniljstång
3 äggulor
3 dl mjölk (görna gammeldags)
3 msk socker
1 msk potatismjöl

– Skär upp och skrapa ur fröna ur vaniljstången.
– Blanda alla ingredienser i en kastrull..
– Låt skjuda tills den tjocknad och vispa som attan med en balongvisp så det inte bränner vid.
– Låt svalna i kyl eller vattenbad.
– För citronkräm, tillsätt 2 msk pressad citron och 1 tsk rivet citronskal.

Jag köpte färdiga smördegsplattor och ekologisk svartvinbärsgele. Den ultimata laga-från-grunden-tårtan hade givetvis varit egen smördeg och egen gelé. Det får bli en annan gång.

IMG_6366
Lager två; vinbärsgelé och laktosfri grädde.

IMG_6369
Toppad med grädde och bär och blev väldigt populär.

IMG_6368

Jag som brukar slå ett slag för få men meningsfulla presenter gjorde en avstickare. Det blev 10 presenter till 10-åringen. Meningsfulla och användbara dock.

IMG_6367

Jag och Meja pysslade på mest hela dagen inför födelsedagspojkens ankomst. Av små kattvykort som jag hittade i en pyssellåda, klippte jag bokstäver till de tio paketen som jag band ihop med recyclat paketsnöre och hängde de sedan som en fönstergirlang.

IMG_6370

Bland paketen fanns en del sportgrejer och kläder från HM:s Conscious Collection.

Mina mest medvetna val för dagen blev:

– Hemkokt vaniljkräm istället för halvfabrikat.
– Återanvända kort och snören.
– Att inte använda tejp vid inslagning och sedan lätt kunna rulla ihop pappren igen, till en annan gång.

IMG_6372

För mer och fler fira-medvetet-tips kika på detta inlägget (R)eko födelsedagsfirande .

För presenttips till barn över 8 år kolla in Det plastbantade pojkrummet.

Denna dag hittade jag en lagomnivå av ”fairness”, som funkar i våra liv just nu, som trots semester innebär så späckade program med olika åtaganden. Jag brukar dock utmana mig själv varje dag att ta medvetna, klimatsmarta beslut och faktiskt inte lämna något åt slumpen. I morgon fortsätter styling av lägenhet på temat ”man tager vad man haver”…

