IMG_6600

Jag inleder min tredje semestervecka och först idag landar jag. Först idag känner jag mig ledig på riktigt. I natt anlände vi hos mina föräldrar i sommaridyllen Mariefred. Här kan jag koppla av. Här blir jag kreativ. Här är det inget som pockar på eller stör. Sist jag var här var sista helgen i April. Då redovisade jag mitt examensarbete på kursen Estetiska Lärprocesser och tänkte att ”nu lättar det”. Den helgen gick min svärfar bort och fram tills idag har det varit fullt ös. Massa roligt, meningsfullt, stimulerande ös också. Men dock ös.

Att vara ledig på hemmaplan är för mig både underskattat och överskattat. Underskattat för att det är så skönt att hinna med det man annars inte hinner. Överskattat för att det är så mycket att hinna med.

Oj vad jag behöver den här veckan för att riktigt koppla av. Hemma tar jag inte den goda boken eller korsordstidningen och sätter mig på beachen. Inte så ofta i alla fall. Jag har ingen ro i kroppen.

Igår lämnade jag med varsam hand över höns, katter och gård till den bästa av vakter och känner att jag verkligen kan koppla av. På riktigt.

Jag gillar den där proceduren, som alltid tar längre tid än vi tänkt oss, att färdigställa allt innan avfärd.

IMG_6595

IMG_6594
”Staying alive…”

Jag och Jakob styrde upp bevattningsystem i rabatter och pallkragar.

Jag hade hört talas om PET-flaskeanordningen. I vårt plastbantade hem där det inte dricks någon läsk blev PET-flaskejakten en riktig mission, tills jag läste att glasflaskor fungerar lika bra. Det hade vi gott om. Glasflaskor skall dessutom hålla den höns- och rabattälskande grävlingen borta.

IMG_6596
Libbstickan jag fått av en läsare med näringsrikt gräsklipp och flaskbevattning.

IMG_6597
Vild och galen recycle-oregano från vänner på byn, som fått ställning, gräsklipp och flaska.

IMG_6598
Sent sådda sockerärtor…

SÅ HÄR GÅR BEVATTNINGEN TILL:

1) Fyll den tomma flaskan med vatten.
2) Håll för tummen för flasköppningen, vänd flaskan upp och ner, släpp tummen och stick snabbt ner den en bit i jorden .
3) Jorden krymper när den torkar, blir luftig och vattnet sipprar långsamt ut.

Detta fungerar i blomkrukor, rabatter, land och pallkragar. Hela trädgården är full av flaskor. Detta hoppas jag ska bespara min lilla hustomta lite arbete.

Jag har gått osminkad med jord under naglar med avskaft nagellack, onoppade bryn och oklippt lugg. Idag fick jag äntligen fick en superhärlig förmiddag som jag började med power walk med mamma, morgondopp (sommarens första riktiga för mig), pappas brakfrukost på altanen och uppackning av resväska i lugn och ro.

IMG_6602

Sedan gav jag mig själv en härlig ”pampering”. Ansiktsskrubb med honung och salt, lermask, gjorde fina sommarnaglar, klippte luggen extra kort och plockade brynen.

IMG_6601

IMG_6593

Om en vecka inspirerar jag och föreläser på YRAN i välkommen-hem-tältet (29/7 18-20). Tajmingen känns alldeles perfekt, eftersom jag får vara i Mariefred dagarna innan. Här skrev jag mitt examensarbete. Här har jag skrivit tal och låtar. Här har jag övat stycken och solosånger inför bröllop och begravningar. Här får jag ro, vila och inspiration och tid att förbereda mig på allra bästa sätt.

Kanske träffar jag några av er där?

IMG_6599

