bild-45
Den här känslan vill jag behålla och bevara och stoppa ner i en liten ask och plocka fram när jag behöver…

Dagens inlägg handlar inte så mycket om ekologisk skönhet, giftfri vardag eller vintage love men om skönhet, vardag och love…

Jag har mycket lättare att berätta om det som varit än det som pågår, när jag lämnar ut mig själv ocensurerat och hämningslöst. Jag vet att när jag släpper fram den där naket mänskliga sidan så får jag så mycket positiv feed back. Vi människor verkar tycka om att spegla oss i varandra och de flesta upplever det befriande när det sårbara får ta plats.

Just nu känns livet lite vingligt utan att något väldigt dramatiskt har hänt.
Min kropp är så finurlig att den alltid säger ifrån när jag själv inte fattar. Så här med facit i hand så känner jag att den här våren och sommaren blev lite för mycket stress och lite för lite total ledighet. Så dumt. Dessutom mår inte min Pitta-personlighet bra av för mycket värme vare sig den fantastiska sommarhettan eller åskvädren. (Förresten börjar jag undra om den häftiga värmeböljan och de återkommande åskvädren har med klimatförändringar att göra.)

Vissa delar av stressen har vi (jag och min man) själva skapat, andra delar har varit sådant som drabbat oss. Då brukar jag påminna mig om sinnesrobönen:

”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnanden”.

Jag vet vad jag gör gör klokast i vid sådana här lägen. Det är de basala sakerna som får livet att fungera:

– daglig motion, helst en kombination av konditionsmotion och mental motion, typ springa + solhälsningar.
– god sömn ibland med hjälp på traven av golden milk, den bortglömda spikmattan och Deepak Chopras The soul of healing medations
– bra näringstät och basisk mat på regelbundna tider.
– ha måttfullhet som motto.
– skapa balans mellan aktivitet och vila.
– göra det mest viktiga och mest akuta, sänka ribban på resten.
– göra plats för nu-njuteri även de dagar som pockar på.
– öva på tacksamhet. Positiva tankar föder fler positiva tankar och skapar god inre hälsa.
– grabba tag i två sayings ”vila, allt är som det ska” och ”this too shall pass”.

Jag tänker att allt i livet handlar om hur vi förhåller oss och vad vi väljer att hantera våra motgångar och våra framgångar. Vi ser det vi vill se och upplever det vi väljer att uppleva. Jag påminner mig även om alla människor jag har omkring mig. Alla dem utan fasader. De allra flesta jobbar med att finna balans och skapa förutsättningar för att hantera livets berg- och dalbana på bästa sätt.

I går tryckte jag på pausknappen å det bestämda och började dagen med den bästa massagen hos Linda Eliesersson (rekommenderas jämtlänningar!), en stadstur med barnen som avslutades med oplanerad utflykt till badet. Inget unikt men ack så njutbart.

bild-44

För mig är det stort att vara nöjd med det lilla, doften från den nyklippta gräsmattan, vittvätten som fladdrar i vinden, smaken från de egna grödorna, de där extra kramarna och pussarna, tillsammanskänslan när hela familjen teamworkar och plockar bär ihop, tidig power walk med super talk med maken och då jag lyckas med balansen av att både frigöra energi genom några uträttade viktigheter och stunder av bara vara.

Allt detta är bra påminnelser inför den kommande vardagen som för mig liksom många av er andra tågar in i nästa vecka.

Jag uppmuntrar oss att komma ihåg att andas långt ner i magen, öva på tacksamhet, ha tillit till univerums perfekta tajming och livets fantastiska lärdomar. Jag väljer att dela motgångar och fira framgångar både med er jag känner och er jag aldrig träffat men som av någon anledning är här.

